70-годишнината от смъртта на Адолф Хитлер, която се навършва тази година, предизвика не само анализи и коментари за ролята му в световната история, но и отново хвърли светлина към необичайната страст на Азия към личността и образа му.

Азия буквално е залята от мания по Хитлер. В Китай доскоро бе популярно младоженци да се обличат като нацистки офицери за сватбените си фотосесии, а нацистки банери бяха разпънати в магазин в Хонконг. Бутик за дрехи наречен „Хитлер” отвори през 2012 г. в Ахмедабад, Индия (свастика е вплетена в символа на магазина). В същото време в Индонезия бар беше наречен по името на Парижко свърталище на нацисти, а по стените му бяха окачени цитати от Фюрера и знамена на Третия райх.

Манията съществува на континента поне от 2000 г. насам, когато списание „Тайм” публикува статия за баровете в Южна Корея, чиито интериор и менюта са вдъхновени от Третия Райх.

Но, като че ли, ситуацията е най-тежка в Тайланд. Там всичко започва с популяризирането на тениски с анимационни герои с облика на Хитлер. Тази мода скоро прераства във временни татуировки със свастика, картинки на сладки мечета, правещи нацистки поздрав, каски в есесовски стил, дори заведения за бързо хранене, използващи лика на Фюрера, за да се рекламират.

През 2007 г. тайландско училище организира празник, който включваше нацистки парад. Скандалното събитие предизвика яростна критика от страна на международната общност и принуди училището да уволни учителя, който е организирал проявата. Бяха организирани множество лекции, които да образоват учениците за Холокоста.

През 2011 г., по време на спортен празник, ученици в друго тайландско училище се появиха с домашно правени нацистки униформи, свастики и носеха оръжия-играчки.

Единственото обяснение за тази недопустима мания е, че Тайланд, както и повечето азиатски държави, са останали почти незасегнати от Втората световна война. Допълнителен фактор, оказващ влияние, е, че в училищните им програми световната история почти не е засегната. В някои случаи Холокоста дори не се споменава.