Спортното събитие на годината е този уикенд. В неделя цяла Америка (и феновете по цял свят, разбира се) ще станат свидетели на 49-ото издание на Супербоул – Сиатъл и Ню Инглънд ще се срещнат пред над 80 000 зрители в Глендейл, Аризона и още над половин милион пред телевизорите.

Цифрите говорят достатъчно и няма нужда да разказвам надълго и нашироко защо интересът е толкова голям, а феновете – толкова многобройни и отдадени. Американският футбол е религия в САЩ, а напоследък започва да разчита на много фенове и извън Щатите. Но следващите редове не са посветени на играта, а на най-гледаното еднодневно спортно събитие в света и на все по-мащабното му публично присъствие.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos


Свидетели сме на явление, което в последните години става все по-отчетливо – 60-минутният Супербоул се превръща в много повече от един интересен мач и вече съвсем уверено се заявява като кампания с продължителност от над месец. Поне за това говори тенденцията в глобалните търсения в онлайн търсачките и най-големите портали за видеосподеляне за 2014, според която 70% от съдържанието е намерено, прочетено и споделено в месеца преди и след мача, а едва 30% се падат на деня на Супербоул и резултатите от него в реално време.

Знам какво направи миналата зима

Още от началото на януари феновете по цял свят започват да се информират за участници, домакини, ефектни моменти, да си припомнят ключови събития и изобщо „да си пишат домашното“. Самите новинарски сайтове услужливо напомнят най-важното, историята и това, за което си струва да си говорим на по бира преди дербито. Обикновено тогава стават ясни и претендентите, което пък гарантира сериозен интерес към техните отбори, екипи и мърчандайз. През първия месец на 2014 търсенията за конкретни отбори и играчи нарастват с цели 300 процента в сравнение с края на 2013.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos


MasterChef за Супербоул

Вярвате или не, и това е тенденция – значително се повишава търсенето на рецепти за традиционните ястия и тип забавление. Всякакви хапки и тематични менюта, забавни основни ястия, алкохолни и безалкохолни коктейли, ефектни декорации – всичко това е част от магията на Супербоул за милионите, които изживяват мача на годината пред телевизора. Съветите за игри и занимавки преди и по време на мача също са част от важното за аудиторията съдържание, независимо дали дават идеи за морски шах със символите на двата отбора, за боядисване на лица или просто за превръщане на дивана в трибуна със сядане и на облегалката.

Ах, тези реклами

В седмиците преди и след Супербоул се говори, пише и търси за две неща – за резултата от мача и за рекламите в почивките. Последният Супербоул бе гледан от рекордните за американския телевизионен пазар 110 милиона души (или 30% от населението на страната), а 30 секунди реклама се продаваха за над 4 милиона долара. За тазгодишната кампания тарифата се покачи с още 500 000 долара, а сред рекламодателите традиционно са най-големите и значими световни компании – от световни автомобилни концерни и производители на храни и напитки, през банки и застрахователи, та чак до малки регионални компании със свежи идеи и широки пръсти.

Шоубизнес в спорта или спорт в шоубизнеса

Други ключови елементи в почти иконичния образ на Супербоул са звездното присъствие и впечатляващият шоуелемент в почивката. На най-добрите места на трибуните са най-големите американски шоузвезди, артисти, милионери... Изобщо „цветът на нацията“ гледа любимото спортно събитие на народа, а на полувремето аплодира „колеги“, които правят незабравимо шоу с щедрата подкрепа на организаторите. В първите години традицията е повелявала полувремето да е запазено за мажоретни състави, но от 80-те насам шанс за изява имат най-големите в американския шоубизнес. Става дума за Ред Хот Чили Пепърс и Бруно Марс, Бионсе, Мадона и Цирк дьо Солей (!), Ролинг Стоунс, Ю Ту, Аеросмит, Принс и много други.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos


Тази година наред са Лени Кравиц и Кейти Пери, а шоуто със сигурност ще си заслужава и ще помогне Супербоул да продължи да бъде много повече от просто 4 части по 15 минути игра.

Вижте част от историята на това грандиозно събитие в галерията по-горе!