Това лято значително зачестиха случаите на горящи автобуси - близо 40 от началото на годината. В столицата само преди няколко дни автобус на градския транспорт по линията 75 изгоря напълно. Причината - фабричен дефект в електрическата система.

Това показва първоначалният експертен оглед, съобщиха за bTV от Столичната община. Превозното средство е само на три години и половина и е произведено в Чехия. По същата линия обаче се движат още 12 такива газови автобуса, които след инцидента не са спрени.

„Ръководството на столичния автотранспорт са предприели съответните действия, за да се свържат с фирмата производител. След като официално бъде готов протоколът от техническата експертиза да се потърси допълнително техническо решение, за да се избегне подобен инцидент за вбъдеще”, казва Любомир Христов - зам.-кмет на Столичната община.

Иначе от началото на годината досега това е първият случай на горящ автобуса в столицата. В страната обаче статистиката е далеч по стряскаща - изгорелите като факла пътнически автобуси са 36.

„Причините са няколко - техническа неизправност, късно съединение някъде по електрическата инсталация или прегряване и нарушена изправност на спирачките”, посочва главен инспектор Стефан Стефанов - Пожарна безопасност и защита на населението.

По данни на Пътната полиция всеки ден у нас се движат 22 хиляди автобуса - голяма част от тях морално остарели. Близо 40 на сто от тях са на възраст над 20 години.

От Министерството на транспорта успокояват, че възрастта не е определяща, когато превозното средство е изправно. Фрапиращо е обаче, че само за месец от Автомобилната администрация засичат десетки автобуси без пожарогасители.

„Т. е при възникване на пожар водачът не е бил в състояние да предотврати пожара или разпространението му, с всички последици от това”, коментира Владимир Владимиров - Министерство на транспорта.

По-опитните пожарникари споделят, че реакцията при възникване на пожар трябва да бъде светкавична, тъй като превозните средства горят буквално за минути.