Пътят Русе-Бяла-Велико Търново да стане магистрала, За това настояват областните управители на двата региона Венцислав Калчев и Георги Рачев, които проведоха работно съвещание в Русе.

Те ще искат средства от държавата, за да се направи най-напред разширение на опасното трасе, след което да се пристъпи и към изграждането на високоскоростен четирилентов път, предаде БГНЕС.

И двамата областни управители са категорични, че пътят Русе-Бяла-Велико Търново трябва да бъде национален приоритет. За изминалите 10 месеца от началото на годината в участъка между Русе и Бяла са станали над 170 катастрофи с 8 убити и 30 ранени.

Отсечката към Бяла не е ремонтирана от 2008 година, след голямата трагедия, когато автобус падна в река Янтра. Опасните Присовски завои в Търновско пък са единственият път за тежкотоварните автомобили и при катастрофа движението спира, тъй като няма обходен маршрут за трафика от Румъния към Турция.

Областните управи ще предложат три стъпки за решаване на проблема. "Първата е може би най-лесна - създаване на по-добра организация за безопасност на движението. Втората е търсене на възможност за 2014-2015 г. пътният участък Русе-Велико Търново да бъде включен в програмата на АПИ за извършване на реконструкция. Третият по-дългосрочен план е чрез финансовите средства на ОП "Транспорт" и по-точно тези средства, които са предвидени за планиране и извършване на предпроектни проучвания, част от тях да бъдат заделени за този път", коментира Калчев.

На първо време се настоява по подобие на пътя Русе-Шумен да се извърши разширение на пътя и там, където е възможно, да стане трилентов, да се изправят опасните участъци с големите завои. Ще се потърси възможност от фонд "Безопасност на движението" да бъдат отпуснати допълнителни средства за шумяща маркировка, поставяне на нови пътни знаци и почистване на растителността, която ограничава видимостта.

Според проучвания на Русенския университет трафикът по пътя Русе-Бяла става все по-натоварен, а опасните места все повече. Ако през 2006 година са били само три, сега участъците с концентрация на инциденти са 11. Също така се налага да се направи уравняване на скоростта, тъй като има места, където тя е много ниска, а след това изведнъж дава възможност за бързи изпреварвания. Наложително е да има допълнителна лента за камионите, които съставят 30% от трафика по пътя.

Предложенията на двете областни управи за реконструкция на опасния път ще бъдат внесени в Министерски съвет. Устно своята подкрепа е заявила и министър Десислава Терзиева.