Промени в ръководството на БДЖ ще има до дни. Финансовто състояние на дружеството е катастрофално, заяви транспортният министър Кристиян Кръстев.

За рокадите по върховете на БДЖ се заговори, откакто встъпи в длъжност новият министър на транспорта - Кристиян Кръстев. Той обаче не е нов за системата и единственият заместник - министър, който пое титулярският - министерски пост, в случая от Ивайло Московски.

В интервю за bTV министър Кръстев беше категоричен, че промени в БДЖ ще има, но имената ще бъдат обявени следващата седмица. В момента се договарят спешни срещи с кредиторите, за да се търси вариант за спасяване на дружеството и избягване на варианта - ликвидация.

Кредитният съвет в БДЖ е една такава мярка. Той ще изпълнява консултантски функции и няма да има управленски. Това каза служебният министър на транспорта информационните технологии и съобщенията Кристиан Кръстев пред медии. Той заяви, че в началото на следващата седмица ще се срещне с кредиторите на изпадналата във фактически фалит компания и ще чуе аргументите им. Кръстев добави и намерението си да направи всички възможно да оздрави БДЖ.

По неофициална информация с поста си ще се раздели председателя на Съвета на директорите в БДЖ - Владимир Владимиров. Засега оставката му не е искана, но в разговорите за бъдещето на холдинга все още не е включен. „Не съм виждал и говорил с новият министър един месец, не съм канен на срещи. Но държавата трябва да действа бързо, за да спаси дружеството”, обясни Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите в БДЖ.

„Знаем, че БДЖ е във фактически фалит от 2008 г., тук няма сензация”, коментира Кръстев и добави, че когато разбере ситуацията в дружеството ще говори за смяната на ръководството. „Бях обезпокоен от сигналите, които получих от кредиторите - няма ясна комуникация в дружеството”, посочи като един от проблемите министъра. По думите му най-големите кредитори на БДЖ имат да получат по около 35 млн. евро всеки. „Незнайно защо, плащането по първия облигационен заем е спряно малко преди да бъде изплатен, и от 2011 г. няма изобщо плащания по него. Натрупани са допълнително лихви. Задължението по първия облигационен заем в момента е около 6 млн. лв”, уточни министърът.

Задълженията на БДЖ са 716 млн лв, като за последните 3 години те са намалени с над 100 милиона лева. Загубите също са паднали до 25 млн., а свободните пари са увеличени до 72 милиона лева.

Ключов момент в спасяването на БДЖ е приватизацията на Товарни превози, срещу която застанаха синдикати и граждански организации. От транспортното министерство обещаха по никакъв начин да не допускат ликвидаци или фалит. Само преди дни от ръководството на БДЖ предупредиха, че това ще доведе до социален взрив, загуба на работни места и разход за държавата от 2 до 3 милиарда лева.

Администрацията на Кристиян Кръстев

По повод администрацията, с която ще работи, Кръстев коментира, че действа както е обещал – да няма сътресения в администрацията и промени само ако някой постъпи незаконосъобразно.

Екипът му ще работи по засилване на процесите, които досега са вървели, „да продължим проектите, които са започнали, за да може новият кабинет да не завари една бездействаща администрация”, обясни Кръстев.

Транспортният министър представи и екипа си. Албена Лазарова ще бъде зам.-министър, като в последните два парламента тя изпълнявала функцията на парламентарен секретар. В ресора „Информационни технологии и съобщения” ще работи Валери Борисов , а Георги Андреев остава като пиар.

Нина Тодорова става началник на кабинета. "Това са хората, с които ще работя възможно най-тясно и на които имам доверие", коментира Кръстев. Филип Алексиев остава директор на финансовата дирекция.