Промяна в Закона за автомобилните превози налага въвеждането на минимални тарифи при таксиметровите услуги. Така вече освен таван, ще има и долен праг на цените, под който жълтите коли нямат право да возят клиенти. Колко ще е той, решават местните власти.

Изискването за минимални цени е в сила от юли и общините, които още не са го приели, са в нарушение. Враца и Мездра са едни от тях - там от години такситата возят за 2 лева, независимо от разстоянието

В Бургас и Пловдив цените се вдигнаха с близо 20 стотинки и изтикаха от пазара нискотарифните компании. В Добрич приетият долен праг е с 10 стотинки по-малко, отколкото возеха такситата до сега. Във Варна промяна на практика почти няма, в София предстои да разберем.

30 курса на ден

От пет години Иван кара едно от евтините таксита в Бургас. Признава, че ниските цени му осигуряват работа, но не и печалба. За да не е на червено, му трябват 30 курса на ден. С вдигането на минималната тарифа, Иван ще кара по-малко, но ще трябва да инвестира повече, за да не го изхвърли конкуренцията.

"Ще се постараем по някакъв друг начин да вдигнем нивото също. Примерно чистота на автомобила, качество", обяснява мъжът.

От Сдружението на таксиметровите компании в града са изчислили, че при цена от 75 ст. на километър имат сметка, ако колите са поне 8-годишни и струват не повече от 4000 лева.

Според Иван Христов от организацията, това значи „осемгодишни автомобили, евтини и стари... Няма такава сфера, няма такъв бизнес, който да бъде затворен точно в определена рамка".

Ярко жълто

Бизнесът с таксита в София процъфтява. По официални данни жълтите коли са близо 6000, но според бранша са два пъти повече".  

От общината твърдят, че нелегалните таксита се броят на пръсти. Пазарът сам регулирал цената, за това голяма промяна не се очаква.  

„Предполагам, че няма да бъде по-ниска, отколкото е към момента общозаложената такава цена. Вероятно малко по-ниска от средната за момента за града", смята зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.

Според една от големите столични компании, те и сега возят под минимума.

„По-малко от тази цена значи, че някой или не плаща данъци, или колата му е да кажем под всякаква критика", категоричен е управителят Николай Киневски.

Според превозвачите в столицата километър с такси трябва да е поне левче.