През последните години търговските вериги "изяждат" бизнеса на продавачите на мартеници. Това сочи проучване на синдикат "Подкрепа".

Най-често хората, които изработват и продават мартеници, са пенсионери, студенти и т. н. "работещи бедни" - т.е. хора, които работят за малка заплата и с мартенците си докарват допълнителен доход.

Снимка: btvnovinite.bg

Забелязва се, че тази година има на пазара има много модели ръчна изработка, дизайнерски и оригинални мартеници. Изглежда, че китайските отстъпват място на родното производство, а като че ли китайските отстъпват. Цените варират от няколко стотинки до няколко лева за бройка.

Снимка: btvnovinite.bg

Очаква се в дните около 1 март търговците да направят обороти от сферата на трицифрените числа. 

Милен работи като търговски представител. От четири години обаче допълва дохода си с производство и продажба на мартеници. Има няколко сергии в София. В малкия бизнес се включва цялото семейство. Разказва, че първите две години бил "на нулата". "Чак след това почнах да излизам на плюс", разказва той.

Снимка: btvnovinite.bg

Тази година Милен си е взел 5 дни отпуск, за да е на сергията. Не споделя колко точно е голям е оборотът му, но по неофициални данни, в дните около 1 март, той е трицифрено число.

Според проучването на синдикатите, преди се печелило повече, но сега големите вериги "отмъкват" доста от клиентите.

Снимка: btvnovinite.bg

По думите на Ваня Григорова, икономически съветник на президента на КТ „Подкрепа", всеки купувач може да види наредени мартеници до касата на големите супермаркети. "На българина някак му е лесно да мине да си купи хляб и мартеница от големия магазин", допълва тя.

Надя също е продавач. Тя разчита на клиентите, които търсят нещо специално. Завършила е художествената академия. В момента е учител.

Снимка: btvnovinite.bg

Преди време с приятели направили магазинче, но не успели да го развият. Сега предлагат изкуството си на улицата.

"Мечтите не са ни се убили още, имаме желание да пробваме пак, но този път ще го измислим по-добре", споделя тя.  

Снимка: btvnovinite.bg

Сергията на Надя привлича погледа на клиенти, които държи на българските, ръчно изработени мартеници.

Според някои клиенти подобни мартеници показват въображение. 

Тази година, само в София са издадени три хиляди разрешения на търговци на мартеници на улицата.

До 8 март в Националният етнографския музей има изложба базар "Мартеници". Там могат да се видят над 300 модела. Има и ателие, в което екип от етнографи и майсторки помагат на всеки, който иска да се научи сам да прави избрания модел.