Напрежението сред превозвачите стигна своя връх. В понеделник границата с Турция ще бъде блокирана. Ефективният протест е заради проблемите с преминаването на камионите през пунктовете с южната ни съседка, които съществуват от месеци насам.
Проблемът е на лице повече от 1 година. Преминаването на нашите товарни автомобили през Турция става с 3 вида разрешителни. Единият вид са многократни и те се получават на квоти. Съответно квотите се взимат от по-големите фирми с по-нов и хубав автопарк. Другите два вида разрешителни са т.нар. двустранни или транзитни, с които оперират малките превозвачи.
Проблемът е в това, че в края на януари турската страна анулира тези 2 вида разрешителни. Отпускането им също е въпрос на бройка, която се договаря след среща между турската и българската страната, каквато обаче от месеци не се осъществява. И така десетки превозвачи са буквално с вързани ръце.
Вече седмица десетки камиони и шофьори са блокирани по пътищата. Решението на Турция да обяви за невалидни всички еднократни разрешителни се оказва пагубно за малките и средни превозвачи. Въпреки че за повечето от големите фирми проблем няма, те застават зад колегите си и също ще участват в блокадата.
В късня следобед превозвачите влязоха на среща в Министерство на транспорта, от която обаче си тръгнаха без никаква конкретна договорка. Блокадата започва в понеделник още в 8 сутринта.
Превозвачите са готови да отменят или спрат протестните си действия, ако турската страна се съгласи на среща и се насрочи конкретна дата за нея. Ефективнният протест ще започне, ако до 24 часа на 9 февруари не се намери изход от ситуацията. Превозвачите обещават, че движението ще бъде затворено само за тежкотоварни автомобили, не за леки коли, но се заканват, че блоката ще бъде постоянна.