Пациентите оценяват болниците. Нова интернет платформа дава възможност за първи път лечебните заведения в цялата страна да получават оценки от хората, които са били лекувани в тях.

Онлайн анкетата на Центъра за защита правата в здравеопазването има една проста цел - да очертае публично начина, по който пациентите оценяват болниците, в които са лекувани. Според експертите, които седят зад проекта, това е най-важната оценка, която може да получи една болница.

В България има близо 400 болници. Със сигурност всеки пациент има какво да каже за своето лечение. Точно тази възможност дава новата рейтинг система. Идеята - виртуално да оценяваме престоя си в болница.

"Всеки човек, независимо дали е лежал в дадена болница, той може да има преки впечатления от дадена болница, придружавайки свой близък или дори работейки в нея, може да посети този сайт и да даде своята оценка", казва д-р Стойчо Кацаров.

Критериите за оценка по петобалната система са няколко - резултати от лечението, отношение на персонала, чистота, нерегламентирани плащания и други. Болниците приемат идеята добре, но с една уговорка.

"Аз се опасявам не от манипулации, това не е точният термин. Аз се опасявам от факта, че в интернет пространството, поради неговата анонимност, се населява от хора, които излъчват предимно негативни послания. Не знам как ще се селектират и отделят, за да се направи обективен рейтинг на лечебното заведение", коментира д-р Красимир Пандев.

Според Кацаров обаче сайтът е изработен така, че има своя защита, за да не може от едно място да се гласува многократно.

В края на годината създателите на сайта ще наградят болницата с най-висок рейтинг. А по настояване на журналиста Ангелина Бонева, която също като Теодора Захариева осъди държавата заради некачествено лечение, ще бъде посочена и болницата с най-лош рейтинг.

Създателите се надяват, че светкавичната оценка, която може да направи всеки, ще накара пациентите да станат по-взискателни, а въпросът - кои са добрите болници, да намери своя обективен отговор.

Дали картината ще е обективна ще покаже времето. Със сигурност обаче ще има много доволни или сърдити болнични ръководства. Защото наистина оценката на пациентите е най-важна. Навсякъде.