Старо желязо за резервни части, 5 лв. на квадрат за срутен склад, милиони за изтърбушени локомотиви – как се точи държавната железница? Отговор на този въпрос дава разследването на Рада Домусчиева.

Всичко започва с жалбата на една гражданска организация – „Инициатива за обществен релсов транспорт“, до прокуратурата заради съмнения, че някой съзнателно и умишлено унищожава пътническия състав на БДЖ (локомотиви, мотриси и вагони), за да се занижи цената им и да се облагодетелства от това.

Резултатът е временното прекратяване на търг за продажбата на 53 локомотива и мотриси.

Търгът трябваше да се проведе с тайно наддаване преди 10 дни. Според обявата за процедурата за превозните средства са определени начални тръжни цени от 78 хил. лева до 300 хил. лева, или обща цена от 7 млн. лева. За тези пари не може да се купи дори един нов локомотив.

Снимка: bTV

„Поставихме въпрос на прокуратурата дали умишлено не се оставя подвижен състав да се разграбва и унищожава с цел някой да се облагодетелства“, казва Веселин Кирев от „Инициатива за обществен релсов транспорт“.

Снимка: bTV

„Неоперативните активи ни носят допълнителни разходи – както сградите и съоръженията, така и съставът. Имаме задължения към кредитори и тези активи биха ни донесли допълнителни средства, с които да плащаме на доставчици и кредитори и да правим ремонти на подвижния състав, който ползваме в момента“, обяснява Велик Занчев, председател на съвета на директорите на „Холдинг – БДЖ“.

Снимка: bTV

От предоставените материали с примери от Полша, Чехия и Латвия обаче става ясно, че локомотивите и мотрисите могат да бъдат реновирани, снабдени с нова електроника и пуснати отново в движение. В тези държави се използват дори реновирани български локомотиви.

„Една значителна част са годен подвижен състав, а цената, на която е обявен, е като за скрап. Скандалното е, че вече на няколко пъти се случва чужди железници пазаруват локомотиви от България и след това ги ремонтират и ползват. Имаме такъв пример от Чехия – с четири локомотива, закупени 2012 г. от БДЖ като бракувани и негодни, след което ремонтирани и в момента се движат по жп пътищата на Чехия и Словакия“, казва Кирев.

Снимка: bTV

От сдружението твърдят, че международни компании още през ноември миналата година са проявили готовност да участват в реновирането на подвижния състав на БДЖ. Една от тях е от Рига, където преди 43 години са произведени мотрисите 32-ра серия, използвани години у нас. Преди две години пък представителите на Рижкия завод са предложили на БДЖ да реновират мотрисите за по 1,5 млн. евро едната, докато най-ниската възможна цена за нова мотриса е 5 млн. евро.

Железниците са стратегически сектор и имат огромни активи. Скандалното е, че локомотиви и пътнически състав, които могат да бъдат модернизирани, не се модернизират. Ние сме единствената държава, която е унищожила всичко, коментира Домусчиева.

Има подозрение, че умишлено се унищожава този сектор, за да се даде предимство на автобусния сектор. Има частни компании, които са си купили частни локомотиви – т.е. възползват се от това, от което държавата не желае.

Вижте цялото разследване на Рада Домусчиева в предаването „bTV репортерите“ след централната емисия новини.