Масови проверки на автобусите започват в сезона на голямото пътуване, защото шофьорите масово карат, без да почиват по пътя, не се сменят по график и тръгват на път с нередовни документи.

Това са най-драстичните нарушения, установени от Държавната автомобилна инспекция (ДАИ).
Контрол и на автобусите, и на шофьорите има, но той не обхваща в еднаква степен всички по веригата. Почти всекидневно се проверяват автобусите, които пътуват по редовните линии на далечни разстояния.

Проблемът обаче е, че от контрол се изплъзват автобусите на така наречения Случаен превоз, с които се правят екскурзии. На практика е невъзможно те да се проверяват редовно, защото в транспортното министерство тези превозвачи са длъжни да декларират само от къде до къде пътуват, затова няма как при потеглянето да бъдат проверени.

Според готвена промяна в наредбите обаче от есента правилата и за тях ще се променят - те ще са длъжни да уведомят ДАИ откъде и в колко часа тръгват, по кой маршрут ще се движат и кога пристигат.

До возиш хора е отговорност, изненадите по пътя не свършват и трябва да си готов да реагираш във всеки момент, твърдят съвестните шофьори и преди път задължително минават през медицински кабинет за проверка на кръвното и за тест с дрегер.

„Кръвно около 140 се приема за високо и не е редно да пътува, в никой случай сам. Трябва шофьорите да са поне двама, за да се сменят и да може да се реагира,” обясни медицинската сестра на Централната автогара Елица Кирилова.

„Ако някой шофьор има проблем, задължително информираме собствениците - да знаят, че този шофьор е с високо кръвно или здравословен проблем и те да преценят ще го заменят ли, или ще му разрешат да пътува, обясни Иван Мирославов от Централна гара.

През кабинета на автогарата обаче минават шофьори само от големите автобусни компании. Останалите фирми сами контролират хората си в какво състояние сядат зад волана.

Превозваческите сдружения пък твърдят, че контролът куца и е фиксиран върху големите фирми. „Всичко опира да контрола, защото в момента той е занижен. Причината е, че контролните органи са в отпуска или са преразпределени по други причини,” обясни Симеон Милушев.

Николай Вълков от ДАИ гарантира, че проверки се извършват и не може да се каже, че контролът е занижен. От ДАИ твърдят, че от началото на годината са проверили над 15 000 автобуса и са съставили актове за половин милион лева.

От инспекцията ще продължат с проверките и през септември. Не е често, но има и автобусни шофьори, които сядат зад волана след употреба на алкохол. Само преди два дни в Стара Загора шофьор беше хванат да вози хора пиян и без книжка. Контролните органи обаче не са го открили. Пътниците са сигнализирали, след като са забелязали, че е реагирал неадекватно.