Липсва интерес към професионални паралелки, формиращи специалисти по основни професии. Недостигът на ученици в тях е особено осезаем в София. За тревожната тенденция алармират от Министерството на образованието и науката.

Всяка година се води списък на паралелки, към които почти няма интерес от учениците в столицата.

По данни на просветното министерство в София не се кандидатства за изучаване на професии като техник по транспортна или железопътна техника, електромонтьор, асансьорен техник.

На тяхно място се появяват нови специалности като хотелиерство, туристическа анимация, съдебна администрация. Какво в професиите привлича учениците и какво им се струва неатрактивно?

Георги работи като асансьорен техник още от гимназията.

„За млад човек тази професия е доста динамична, може да изгради характера на човека”, каза Георги Калпаков.

На другото мнение обаче е дванайсетокласникът Мирослав, за който тя не е интересна.

В гимназия „Хенри Форд” е бил планиран прием за сегашната учебна година за тази професия, но не се събрали ученици за цял клас. Формата на обучение щяла да е дуална – уроци чрез работа.

„Да бъдат едновременно работници два дни във фирмата в 11 клас, в останалото време ученици в училище, а в 12 клас да бъдат 3 дни работници на фирмата”, обясни директорът инж. Таньо Стойчев.

Фирмите в този бизнес алармират за недостиг на млади кадри и предлагат заплатен стаж. Интерес обаче няма.

„Човек, който нищо не разбира от тази професия, тепърва трябва да се учи – 3-6 месеци, началната му заплата е 1000 лева”, заяви Валентин Маринков, управител и собственик на фирма за асансьори.

Работа в държавните железници също не се струва атрактивна за младежите.

„За помощник-локомотивен машинист е към 600 или 700 лева. Не е висока заплатата, но те имат възможност да се преквалифицират и оттам заплатата да расте”, каза Николая Найденова, директор на НГЖТ "Никола Корчев" – София.

Обучението по специалности от професии, по които е налице очакван недостиг от специалисти на пазара на труда, се извършва по реализиран държавен прием в паралелка с най-малко 12 ученици.

„При нас се стигна основно до закриване на професионални гимназии, те останаха сами да се борят на пазара на труда. Промяната в бизнес средата преобразуването на икономическата картина се отрази на развиетито на професионалното образование”, коментира началникът на РУО – София Ваня Кастрева.

За да се повиши интересът към застрашените специалности, от Министерството на образованието планират повече срещи със седмокласници и родителите им преди кандидатстването в гимназиите.