Предприемачите се оплакват, че всяка държавна институция работи по своя собствена методология и между отделните звена няма връзка. Така се стига до ситуация, в която фирма трябва да подава една и съща информация на три различни места.

Фирмите в България например подават справка за годишните си финансови отчети на три различни места - НАП, НСИ и Търговския регистър.

„Като неподаването на такива справки носи административна отговорност, а пък подаването на такива справки на нас ни коства пари. Ние трябва да платим такса, за да подадем тези справки, би могло тези три институции да обединят информационната си система”, обясни Иван Колев.

Идва проверка от Главна инспекция по труда. Инспекторите проверяват магазин на фирмата в един град, след това други инспектори проверяват магазин на същата фирма, само че в друг град.

„И ние показваме винаги едни и същи документи, защото те имат едни и същи изисквания, това е нормално, но ако се знае, че в Русе, например са ни проверили магазина и че всичко е наред с нашите документи, няма нужда на следващата седмица да се прави същото нещо в Бургас”, допълва Боян Станев.

Правите си така наречения ПИК - персонален идентификационен код. С него получавате достъп до информация от НАП, НОИ и здравната каса. Но вместо с един код, за трите институции трябва да извадите три различни кода. И рискувате да не ви признаят така получения документ.

„От мен се изисква да предоставям удостоверение, че не дължа данъци, лично аз като физическо лице. Аз мога веднага да си го извадя като използвам ПИК по електронен път, но това удостоверение не го признава нито една друга институция и аз съм принуден, въпреки че мога да получа тази справка бързо, да отида отново да НАП и да получа подобно удостоверение с подпис и зелен печат”, казва още Колев.

Фирмите се принуждават да наемат на пълен работен ден хора с единствената задача да отговарят за документооборота с държавните институции. Така бюрокрацията в държавата води до бюрокрация и във фирмите.