„Знаков”, „специален”, „прекален” или просто „огромен” – определенията за Гергьовденския парад тази година варират силно, но със сигурност не ни насочват към събитие, на което множеството ще скучае. Докато политици и анализатори търсят скритите и явни значения 140 години след Априлското въстание и половин година преди президентския вот, фактите са налице – подобна демонстрация българската армия не е правила от почти десетилетие.

Цифром и словом: 1320 участници, 9 блока представителни части, 35 единици сухопътна военна техника, 8 самолета и 4 хеликоптера. Това са съставните части на един парад много по-сериозен от провежданите през последните години. Последната сравнима по мащаб демонстрация на въоръжените ни сили датира от 2009 г., когато отбелязахме 5 години в НАТО.

Парадът се командва от 51-годишния контраадмирал Митко Петев – командир на Военноморските сили. Завършил е Висшето военноморско училище „Никола Йонков Вапцаров” със специалностите  „Радиолокация за ВМС” през 1989 г. и „Корабоводене за ВМС” през 1995г., Щабен колеж на ВМС на САЩ в Нюпорт през 1998 г. Щабен колеж на Съвместните въоръжени сили на  САЩ в Норфолк през 1999 г и Команден колеж на ВМС на САЩ в Нюпорт през 2008 г.

Преминал е през основните командни длъжности от командир на бойна част  до командир на Военноморска база, бил е началник на Военна академия „Г.С. Раковски”, в момента е командир на Военноморските сили.

В следващите страници ще ви запознаем с бойните машини, които ще бъдат под негово командване на Деня на храбростта.

Вертолети

И тази година ще бъде спазена традицията парадът да бъде открит от Военновъздушните сили с вертолет „Ми – 17”, носещ националния флаг на Република България. Машината ще бъде пилотирана от началника на Авиобаза „Крумово” подп. Филип Ангелов.

Многоцелевият вертолет, развитие на популярния по цял свят Ми-8, прави първия си полет през 1975 г., а от началото на 80-те се експлоатира от десетки държави. „Ветеран” е и от редица конфликти по всички точки на земното кълбо.

Ми-17 може да се използва за превоз на хора и товари, а също и за поразяване на земни цели с общо 1500 кг. разнообразно въоръжение на външно окачване. У нас вертолетите се използват и за гасене на пожари. Общият им брой в българските ВВС е 4.

Американският спомагателен вертолет Bell-206 е една от първите западни машини в нашите въоръжени сили. Той се произвежда от началото на 60-те години до наши дни.

Вертолетът има общо 5 места.

Той може да се използва за наблюдение на зоната на бойните действия или тренировка на вертолетни пилоти.

Нашата страна има на разположение две такива машини.

Вертолетът със средна товароподемност на „Еврокоптер” AS-532AL „Кугър” се използва у нас от 10 години. Към момента на въоръжение са 12, а още 2 предстои да бъдат доставени.

„Кугър” се произвежда от края на 70-те години до наши дни.

Освен 4.5 тона товари, нашите AS-532AL могат да бъдат въоръжени с картечници, оръдия и ракетни установки.

Дебютантът в тазгодишният парад AS565 „Пантер” също е на „Еврокоптер”, като общо три машини са в състава на военноморските сили.

Те са предназначени за транспорт на жива сила, огнева поддръжка, борба с подводници и унищожаване на земни цели.

„Пантер” се произвежда от началото на 80-те години до днес.