Днес изтича срокът, който вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков даде на ръководството на холдинг БДЖ, за да представи план за допълнителни реформи и мерки за преструктуриране и ефективна работа на дружеството.

За да получи отново държавната помощ, БДЖ трябва да представи на финансовия министър точен план за реформи.

Вчера ръководството на компанията запази пълно мълчание. Ако БДЖ не представят такъв план, финансовото министерство няма да възобнови субсидията за август.

Директорът на компанията Йордан Недев обаче вече предупреди, че без тези пари ще се стигне до нови съкращения на 50% от железничарите и до спиране на още 200 влака.

Субсидията от 14 милиона лева беше спряна заради забавени плащания по заем към Световната банка.

Кризисен щаб без синдикатите

Според железничасрските синдикати можело е и да не се стига дотам. Профсъюзни представители обвиниха правителството, че разиграва театър, като хвърля в пространството числа като 3 000 уволнени и 200 спрени влака, а после ще смекчи тона и ще съкрати около 1 000 души и ще намали спрените влакове до 50 - 60.

"Това беше цирк, нямаше нужда да се стига дотам," коментира Петър Бунев от КНСБ.

Появиха се и съобщения, че белгийска и румънска фирма имат интерес да кандидатстват за БДЖ „Пътнически превози”. Експерти коментират, че за да стане това трябва да се стигне до несъстоятелност. Синдикалистите намекнаха и за лобито на автобусния транспорт, което ще спечели от намаляването на влаковете.

Ако днес тръгнете към морето с влак, може да се окаже, че в края на отпуската си няма да можете да се приберете с железниците. Ако финансовият министър не получи плана за реформи и държавната субсидия не бъде възстановена ще се стигне до съкращаване на персонал и влакове. От днес в БДЖ ще заседава и кризисен щаб, но в него не участват синдикатите. 

Росен Зарков от КТ „подкрепа” потвърди в ефира на „Тази сутрин” споменатите числа. „50% от персонала на БДЖ означава, че ще бъдат съкратени около 3 000 души”, каза Зарков и добави, че „това означава, че хората, които са управлявали железниците нищо не са направили”.

Спирала надолу

Според синдикатите предишното съкращение на влаковете е предизвикало и сегашното. Петър Бунев от КНСБ посочи, че 200 влака са повече от половината, които се движат в момента. По думите му предишното намаляване на влаковете, със 138, е донесло загуби. Според него най-печеливши са влаковете, когато се движат на всеки час. Според Зарков влаковете били спрени не поради липса на пътници, а поради недостиг на вагони и локомотиви, просто не били ремонтирани, за да се „направи някаква измислена печалба”.

„Да бъдат спрени още 200 влака означава БДЖ да остане в една съвсем символична дейност,” заяви Петър Бунев от железничарския синдикат на КНСБ и припомни, че железниците са имали над 1 200 влака в денонощие.

Бунев смята, че е имало възможност за плащане на падежа на дълга към Световната банка, за да не се стига до тези мерки. „Не може преди две седмици да си прави имидж г-н Владимиров и да казва имаме свободни средства над 40 млн., след като направихме реформата, всичко е точно и изведнъж Министерството на финансите спира парите и ние изпадаме в колапс.”

Синдикатите ще искат "изсветляване" на всички договори на БДЖ, за да се види, защо компанията не разполага с достатъчно вагони и локомотиви да обслужват пътниците.