Държавата е абдикирала от контрола върху леката и свръхлеката авиация, смята браншовата асоциация. Малката авиация е три-четвърти от цялата авиация на България, но част от нея е в сивия сектор.

Без малката авиация няма голяма авиация, тъй като за да стане граждански пилот, всеки се обучава на малък самолет. Таксите за регистрация и техническа годност на малък и на търговски самолет обаче са еднакви.

„Това са парапланери мотоделтапланери, държавата в регистъра си няма сведения за всички свръхлеки въздухоплавателни средства Не са регистрирани, защото толкова струва колкото да се регистрира един Боинг или Еърбъс. Собственикът трябва да плати, да си поддържа летателната годност, програма за техническо обслужване”, поясни Цветан Доганов.

Проблем създава и лицензирането на летателните площадки. Във Великобритания например може да се излита от всяка поляна. У нас обаче трябва лиценз. „Всички режими лицензионни, които специалистите в Министерство на транспорта решат да отпаднат аз ще ги подкрепя”, коментира транспортният министър Данаил Папазов.

За по- ефективна регулация върху малката авиация, браншът предлага да се контролира сам вместо въздухоплавателната администрация, за което е нужна наредба. „В момента ние регулираме всичко, но обема на тази работа е много голям може би три- четвърти или даже повече от целокупната авиация е леката и свръхлеката авиация”, е мнението на Минчо Цветков.

„Тази наредба е важна, цялата свръхлека авиация ще бъде на светло - няма да са анонимни пилоти и анонимни въздухоплавателни средства и в интерес на всички ще бъде да излязат на светло и да почне изпълняване на полети по правила и това има пряко отношение ако говорим за безопасност на полетите”, добавя Доганов.

От въздухоплавателната администрация обещават да публикуват наредбата до седмица.