Тревожни данни след проверката на таксиметровите фирми в София. Една трета от шофьорите имат криминални регистрации, сред тях съдени за изнасилвания, грабежи и измами.

Шофьор, регистриран в полицията над 40 пъти за измами, друг съден 37 пъти за кражби и грабежи, са сред най-фрапиращите случаи, засечени от полицията.

Нарушенията не спират до тук - 158 шофьори возят клиенти с отнети книжки, на още 146 книжките са изтекли, а 9 са станали таксиджии без изобщо да имат документ, даващ им право да управляват МПС. В същото време от данните излиза, че таксиметровите шофьори са сред най-внимателните на пътя, защото рядко правят нарушения и почти винаги не са виновни за тях.

Кой ни вози в таксито? Николй Илиев е таксиметров шофьор от години. Помни времето, когато такситата в София са били 1500, а шофьори на таксита са ставали водачи с професионална категория. Според Илиев реномето на бранша пада, защото в момента изискванията в таксиметровата дейност са повече за автомобила, отколкото за шофьора.

"Примерно вчера, онзи ден да вземате книжка и упражнявате тази дейност. Все пак возите хора - не само вас возите или който решите, а возите хора, за които отговаряте", възмущава се Илиев.

От 6000 проверени шофьори, 2000 са осъждани или са съдени. Таксиметровите фирми тепърва ще проверяват имат ли престъпници в редиците си.

"Зависи наистина от тежестта на това, което е направено, както и от видовете престъпления, ако говорим за престъпления, тук ние не знаем за какво става въпрос, тепърва трябва да го уточняваме", казва Людмил Лазаров, директор на таксиметрова компания.

Компаниите се заканват все пак да освободят хората, които стоят зад по-фрапиращите случаи, за да изчистят името на бранша. Останалите обаче ще оставят на работа.

"Много е деликатен моментът, защото според мене не би трябвало всичките тези хора да останат без работа на улицата, защото те ще бъдат принудени отново да извършват престъпления", смята Богдан Милчев, началник на КАТ-София.

За да бъде решен този проблем, в бъдеще повечето компаниите се разбраха вече да искат свидетелство за съдимост както при постъпване на работа на шофьорите, така и на всеки 6 месеца.

Данните на полицията са за около 70 на сто от всички таксиметрови шофьори в София, защото по-малките фирми в бранша така и не предоставиха възможност на полицията да ги провери. Предположението на органите на реда е, че там нарушенията са още по-фрапиращи.