Таксиметрови шофьори от София излизат на протест. Те искат фиксиране на минимална цена за километър пробег от 1 лев. Това би било около 25-процентно увеличение на тарифите, които използват повечето компaнии в момента – около 80 ст. дневна тарифа и около 90 – нощна.

За минимални цени обаче трябва да има решение на Общинския съвет, който се събира на последно заседание за годината днес, но подобна точка не фигурира в дневния му ред.

„Имаме прекалено широк диапазон от предложения, които стигат до над 2 лв. минимална цена (…) Нека да се произнесат експертите, за да може на база на експертна оценка да вземем решение”, коментира Екатерина Йорданова, председател на Комисията по транспорт и туризъм в Столичната община.

Очаква се тази оценка да бъде готова през януари и едва след това казусът ще може да влезе за обсъждане и гласуване в Общинския съвет.

Според таксиметрови шофьори по този начин общината не си изпълнява задълженията, вменени по закон, а договорката за минимални тарифи от 1 лв. дневна и 1,14 – нощна, била обща за целия бранш.

На въпрос дaли това не е скъпо, шофьори отговарят, че е „скъпо е за човек, който мисли себе си за евтин”.

„Искаме средноевропейски цени, стандартът да бъде по-висок, автопаркът е на добро ниво, но обслужването не е на добро ниво, защото за това не се дава възможност при сега съществуващите тарифи”, е част от аргументацията на таксиджиите.

„Статистиката показва, че градове в Европа, които имат плътност на населението като София, обикновено цената на километър е 80 – 90% от тази от еднократния билет за градския транспорт”, посочи друг от участниците на протеста днес.

По думите му с настоящите тарифи няма как шофьорите да си купят нови коли, след като изтече лицензията им, която е ограничена от 15-годишен срок.

„На клиентите не им е добре, но това не е градски транспорт – не желаем да возим бабите и дядовците, които нямат пари. Това е транспорт, който е за хора с възможности. Има градски транспорт, който е субсидиран от държавата и общината, който е на 1,60 лв. Щом е така, да направят единна цена за София и да ни субсидират за километър превоз. Ние сме частен бизнес, ние сме услуга лукс, която се нуждае от пари”, посочи друг от участниците в днешния протест.

Вижте още във видеото:

Оправдано ли е минималната цена за такси да е 1 лв./км?