Управляващите се готвят да легализират платеното паркиране в София, след като години наред то бе незаконно. За целта ГЕРБ и Реформаторският блок внесоха промени в Закона за движение по пътищата.

С тяхното въвеждане се дава право на общинските съвети да определят цена, а не такса за почасово паркиране. Сега в закона е записано "такса", но не е ясно дали тя е според Закона за местните данъци и такси - тоест нейният размер да се определя според разходите за предоставяне на определена услуга. Ако тя е такава, то парите от паркиране трябва да отиват в общинските бюджети.

Липсата на достатъчно места за оставяне на автомобилите създава проблеми в почти всички големи градове в Европа, заради което платеното използване на места за колите е въведено в доста столици. В България е най-ниската цена – 2 лева.

 

Лондон е градът с най-висока такса от почти 6 евро за час. В английската столица живущите в платените зони заплащат абонаментни карти. Всяко районно кметство определя тарифите, но те варират в зависимост от квартала и вредните емисии на автомобила - между 165 и 280 евро годишно за кола.

Има и изцяло забранени за паркиране зони. Абонамент се издава на собствениците на жилището. Необходимо е, както и в София, да бъдат платени всички местни данъци и такси по местоживеене.

В Париж паркирането в центъра струва близо 4 евро на час. В столицата на Франция има общо 160 малки зони за паркиране.

Безплатно е паркирането през уикендите, празничните дни, както и през месец август. За да получи карта за паркиране, парижанинът трябва да удостовери, че живее на адреса, а колата му трябва да бъде регистрирана там.

В Париж обаче паркирането в подземни гаражи ще ви излезе доста по-скъпо с цената си от близо 10 евро на час.

Платено е паркирането и в Берлин. Хората там могат да паркират автомобила си, след като са доказали с необходимите документи, че пребивават на адреса и са собственици на колата.

Отделните райони отговарят за издаването на винетките, като стикерът струва 20 евро и важи за две години. Престоят за останалите хора, които не живеят в тези райони, се таксува на 15 минути и струва между 0.25 и 0.75 евро и достига до 3 евро на час.

 

Ако паркирате в централната зона на холандската столица Хага, трябва да сте готови да извадите до 5 евро на час.  Като паркирането в подземни и надземни гаражи е на същата цена. Освен, че таксите за паркиране в центъра са високи, и глобите за неправилно паркиране в центъра са едни от най-жестоките в Европа.

59 евро за неправилно паркиране, а ако паяк ви вдигне колата, това ще ви струва 306 евро. За всеки 24 часа на наказателен паркинг се броят и по още 25 евро.

 

В Рим са решили проблема с притока на коли в центъра. Месната управа е обособила историческия център в „Зона за ограничено паркиране”. Зоната е с видеоконтрол като в нея се допуска само масов градски транспорт и таксита. При нарушение глобите са високи.

Изключение се прави само за живущите в тази зона и паркоместата с платен абонамент. Като в града има и платени зони за паркиране. Таксите са най- високи в центъра и намаляват към периферията.

Копенхаген е разделен на „Pay and display”- или иначе казано „Заплати и покажи”. В тези зони купуването на билет е автоматично и се осъществява чрез специален автомат.Градът е разделен на три тарифни зони- червена, зелена и синя, за които таксита са различни.

Няма място

От посочените примери става ясно, че София е най-евтиния град от гледна точка на паркирането в центъра. Проблемът с паркоместата обаче е изключително тежък и редовно хората са принудени да обикалят дълго време по улиците докато намерят къде да оставят колата си.

От центъра за градска мобилност обясняват, че свободни места в зоната има достатъчно, дори в пиковите часове. И се хвалят, че с въвеждането на „синята” и „зелената” зона, трафикът в центъра е намалял значително.

„Златната кокошка” на Общината

Имат ли потенциал обаче промени в Закона за движение по пътищата да превърнат „синята” и „зелената зона” не само в София, а в цяла България, в бизнес.

По думите на депутата от Реформаторския блок Вили Лилков, законопроектът няма да окаже влияние на цените. Не развързваме ръцете на нито една община да се превръща в търговец, каза той.

Столичната община е „престъпник”, контрира обаче депутат от БСП Георги Кадиев. Таксата за „синя” и „зелена” зона в София за миналата година е донесла 22 млн. лева приходи, а разходите са за 11 млн. лева.

Това означава, че таксата трябваше да падне два пъти. На всичкото отгоре всички пари отиват в Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Два пъти искахме одит на дружеството, два пъти ГЕРБ блокира в СОС инициативата, обясни Кадиев. Според него има потенциал тази дейност да се превърне в „златна кокошка”.