Нов вид телефонна измама - бандити прихващат личните телефони на жертвите. За това алармира на блога си Вени Марковски, юрист и член на управителния съвет на „Интернет общество”.

Мошениците звънят на жертвата и съобщават за злополука с техен близък. Ако от другата страна на слушалката надделее съмнението, съветват маменият да се обади например на 112. Вторият разговор се прихваща от тях и следва театър, при който бандитите се представят и за служители на спешния център.

Новата техническа хватка се прилага не само към фиксираните, но и с мобилните телефони.

Румяна Мещрович, чийто баща е пострадал при такава телефонна измама, разказва как измамниците позвънили и му казали, че тя е пострадала в катастрофа и че трябва да намери сумата от 15 хил. евро. От другата страна на телефона се представил хирург, който казал нейното име и дори предложил на възрастния човек да говори с нея.

Поисканите пари трябвало да бъдат използвани за сложна хирургическа операция и за поставянето на специални златни пирони в счупения крак на Румяна, които трябвало да се набавят от Германия. Измамниците казали на възвратния мъж да се обади на 166. Оттам версията на мошениците била потвърдена.

Схемата работи и с домашните и с мобилните телефони, каза Вени Марковски. Ако се използва телефон от по-старо поколение всички разговори могат да бъдат прихванати с подръчно устройство, което струвало около 2 500 долара.

При мобилните апарати се използва апарат, което имитира GSM клетка и препраща разговора към телефонна централа, инсталирана в обикновен компютър или лаптоп. Оттам позвъняването може да бъде прехвърлено и към страни с по-хлабаво законодателство, като например Беларус.

Инвестицията и в двата случая е толкова малка, че с 1 – 2 удара се възстановява, смята Марковски.

Според полицаите, които разследват телефонни измами, няма прихващане на телефоните, а внушение, че се случват няколко разговора, без „жертвата” реално да прекъсва линията с измамниците.

„За да са сигурни, че е станал инцидент, да наберат 112 или 166. Няколко пъти обясняват, че телефонът е безплатен и най-важното - че няма сигнал. След това уж затварят, но реално не затварят. Възрастният човек преценява, че линията е прекъснала. Натиска три цифри на отворена линия. Телефонът се предава на друг участник в групата. Така няколко пъти. Категорично не можем да кажем, че има пренасочване, прехвърляне или прихващане”, посочи Попов, „Престъпления срещу собствеността", НД Полиция.

„Повечето случаи измамниците, освен по стационарен телефон, карат жертвата да си даде мобилния си телефон, звънят му и го контролират. Така държат и двете линии заети”, коментира и Константин Димитров, зам.-директор на ГД Полиция.

От МВР припомнят, че на телефон 112 се приемат сигнали, а не се правят справки. И още - опитайте да се свържете с близкия си човек, без посредничеството на „услужливите” доктори, адвокати и полицаи. Не казвайте имената на близките си и не вярвайте, че ги чувате да плачат, тъй като ако роднините ви наистина са пострадали, най-вероятно няма да имат достъп до телефон.