Свалянето на руския фронтови бомбардировач Су-24 на сирийско-турската граница доведе до непрестанно ескалиращ международен скандал, в който само едно е напълно ясно – и Москва, и Анкара са убедени, че са прави.

Турция твърди, че е свалила самолета, който е навлязъл в нейното въздушно пространство (макар и за едва 17 секунди), след като не е реагирал на предупрежденията да обърне към Сирия. Според Русия става дума за целенасочена провокация. И двете страни вече представиха карти с радарни данни, които подкрепят тезите им.

Астрофизиците Том ван Доорслаер и Джовани Лапента от университета в белгийския град Льовен обаче откриват пукнатини във версиите и на двете страни. Срещу леещата се през последните дни пропаганда, те изправят точни изчисления.

На база на публикувано онлайн видео с падащия бомбардировач, те пресмятат, че щом е падал 30 секунди с вертикалното движение, което е зависимо само от гравитацията, то началната му височина е била най-малко 4500 метра. Това съвпада с официалната информация на Турция, че самолетът е поразен на 5800 метра височина.

На предоставената от Анкара карта се вижда, че удареният Су-24 се е разбил на 8 километра от мястото, над което е бил взривен от ракета. Това означава, че първоначално скоростта му е била 980 км/ч – нормална за боен самолет.

Ненормалното идва, когато се върнем около половин минута назад. Турците твърдят, че са ударили самолета, след като за 17 секунди той е навлязъл 2 километра навътре във въздушното им пространство. Белгийските учени посочват, че с 980 км/ч на Су-24 са му необходими не 17, а едва 7 секунди, за да измине 2000 метра, т.е. бомбардировачът трябва да се е движел повече от два пъти по-бавно над чужда територия. От видеото на падането е очевидно, че това просто не е вярно.

Също толкова неверни изглеждат и твърденията на Анкара, че нейните диспечери са предупредили руснаците 10 пъти за 5 минути. Самолет, летящ с 980 км/ч, за толкова време изминава 80 километра и няма сигурен начин, по който турците да са знаели, че бомбардировачът, ще влети в тяхното небе, докато е дълбоко в сирийското.

Освен това се появява и въпросът как така южната ни съседка вдига по тревога изтребители за потенциален нарушител, който още е далеч от границата. Някои наблюдатели твърдят, че турските ВВС са чакали „на пусия” руски нарушител, като простата сметка показва, че това е напълно възможно.

Със законите на физиката и простата математика се разминава не само Анкара, но и Москва. На предоставената от Русия карта се вижда, че самолетът ѝ прави 90-градусов завой след като е ударен от ракетата, което е практически невъзможно.

Според физиците това може да стане само ако управляемия снаряд е многократно по-тежък или по-бърз от летателния апарат.

Изводът на учените потвърждава друга от версиите за свалянето на бойния самолет – руските ВВС не се стараят прекалено много да избягват навлизането в чужда територия – вероятно заради твърде сдържаните реакции на НАТО при подобни ситуации през последната година.

Разкритията, на които беше дадена публичност още през уикенда, вероятно няма да доведат до някаква генерална промяна в достигналите точката на замръзване отношения Турция – Русия. При всяко положение обаче имаме ново доказателство, че във въоръжения конфликт истината пада като първа жертва.

  • Отвориха черната кутия на сваления руски Су-24 (ВИДЕО)
  • Путин: Нямаме проблеми с турците, а с властта в Анкара
  • Откриха черната кутия на сваления руски военен самолет
  • Ердоган: Анкара ще намери алтернативни на Русия доставчици на петрол и газ
  • Посланик Гьокче: Санкциите на Русия няма да поставят Турция на колене
  • САЩ възпират Турция от военно участие в Сирия
  • НАТО обсъжда отношенията си с Русия на среща в Брюксел
  • Путин повтори: Турция свали самолета ни заради петрола на ИДИЛ
  • И наши превозвачи пострадаха от търговската война на Русия и Турция
  • Русия вече не иска турски плодове и зеленчуци