Френският автомобилен холдинг Пе Ес А (PSA Group), известен и като обединението „Пежо-Ситроен”, придобива европейското подразделение на „Дженеръл мотърс” (GM), което произвежда германския „Опел” и британския му събрат „Воксхол”.

Цената на сделката, която ще направи Пе Ес А вторият по големина европейски автомобилопроизводител след „Фолксваген”, е 2,2 млрд. евро. Тя трябва да бъде финализирана до края на годината.

GM Европа отдавна има сериозни финансови затруднения и не е излизал на печалба от 1999 г. насам.

Преди повече от осем години „Опел” за малко не беше продаден на канадската компания „Магна”, а преди две години изявен интерес към покупката на европейския клон на GM имаше и „Фиат-Крайслер”.

Сега от „Пежо-Ситроен” са убедени, че ще успеят да обърнат негативната тенденция и „Опел” ще излезе на печалба до 2026 г. Предвидени са съкращения на 1,7 млрд. евро разходи, част от които ще дойдат от ефекта на мащаба след сливането на двете компании.

„Тъй като вече сме създавали успешни продукти за европейския пазар, знаем че „Опел” е правилният партньор”, коментира изпълнителният директор на Пе Ес А Карлош Тавареш.

Шефовете на Пе Ес А Карлош Тавареш и на "Дженерал мотърс" Мери Барра
Снимка: Reuters

Самата френска компания имаше много сериозни проблеми преди няколко години.

През 2014 г. тя реално беше спасена от френската държава, която купи 14% от акциите ѝ, както и от китайския производител „Донфен”, с който французите направиха джойнтвенчър.

За 2016 г. обаче Пе Ес А Груп има вече нетна печалба от 2,15 млрд. евро.

Тавареш успя само за няколко години да намали разходите за заплати от 15 до 11% от приходите на компанията, като използва схеми за доброволно напускане на работниците. От тях се възползваха около 3000 служители.

Големият въпрос обаче е дали сега ще има съкращения на хора и в „Опел” – и отговорът му най-вероятно е положителен. Новата обединена компания би имала 24 завода само в Европа, която според анализаторите е твърде много. Очакванията са да бъдат затворени поне два или три от тях.