В Европа децата започват да изучават чужди езици на все по-ранна възраст, като за първия си урок повечето малки ученици са между 6- и 9-годишни, сочи доклад на Европейската комисия.

Изследването обхваща 27-те държави членки на ЕС, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия, Турция и Хърватия.

В доклада "Ключови данни за преподаването на езици в училищата в Европа — 2012 г." се казва, че през последните 15 години повечето държави или региони са свалили началната възраст на задължителното чуждоезиково обучение, а някои предлагат такова дори в подготвителните предучилищни класове. Немскоговорящата общност в Белгия например осигурява обучение по чужди езици на децата още на 3-годишна възраст.

В почни всички държави, включени в изследването, най-преподаван е английският език, а френският, испанският, немският и руският изостават силно.

"Езиковото и културно многообразие е една от най-големите ценности на Европейския съюз", заяви Андрула Василиу, комисарят за образованието, културата, многоезичието и младежта. "Искам да насърча всички да погледнат отвъд най-често използваните езици, за да могат да усетят невероятното езиково многообразие, което крие Европа", допълни еврокомисарят.

Изследването сочи още, че расте броят на децата, които учат два езика в последната година от задължителното образование.

През 2009—2010 г. средно 60,8 % от учениците в прогимназията са изучавали два или повече чужди езика, което е с 14,1 % повече в сравнение с 2004—2005 г. За същия период делът на учениците в основните училища, които не изучават чужд език, е спаднал от 32,5 % на 21,8 %.

Държавите, които изискват от бъдещите учители по езици да са прекарали известен период в страна, където се говори езикът, който ще преподават, са твърде малко на брой. Едва 53,8 % от учителите по чужди езици, участвали в наскоро публикуваното Европейско проучване на езиковите компетентности, посочват, че са били за повече от месец в държава, в която се говори езикът, който преподават.