„До прозореца или до пътеката” е въпросът, който е най-вероятно да чуете, когато получавате билета си преди полет. И докато за повечето пътници отговорът е провокиран от желание за удобство, се оказва, че мястото в самолета може да има значение и за оцеляването им.

С все по-активната употреба на авиотранспорта в днешно време и широкото отразяване на всеки самолетен инцидент в медиите, притеснения и дори паника често обхващат пътуващите със самолет.

За да внесе спокойствие по темата, американското издание „Тайм” е изследвало инцидентите с оцелели и е открило най-сигурните места в самолета. Списанието е сравнило 17 злополуки от 1980 г. насам – само толкова са случаите за последните тридесет години, в които има и оцелели, и загинали при самолетни катастрофи.

Американската Федерална авиационна агенция (FAA) твърди, че не може да се определи кое е най-сигурното място в самолета, тъй като обстоятелствата при всеки инцидент са различни. Въпреки това учени са разгледали два основни фактора, които влияят на риска от смъртност при авиационен инцидент: частта на самолета и  мястото на реда, на които човек седи. 

Резултатите от изследването показват, че местата в средната част на самолета имат най-висок процент смъртност. Вероятността да загинат хората, седящи от двете страни на пътеката, е с 57% по-голяма в сравнение с най-сигурното място в самолета.

Оказва се, че местата в опашката на машината – тези, които са близо до тоалетните, са статистически най-сигурните места в самолета.

Според изследването средните седалки и тези до пътеката в задната част на самолета са най-сигурни. За сравнение, докато смъртността на средните седалки в задната част  на самолет е 28%, тази на местата до пътеката в средната част на самолета е 44%.

Причината за конкретната злополука е друг важен фактор, който определя оцеляването при самолетен инцидент. Например в случаите на пожар от ключово значение за пасажерите е да седят в близост до авариен изход. Хората, които седят на разстояние от един-два реда от аварийния изход, могат да се евакуират по-бързо и съответно имат значително по-големи шансове да преживеят инцидента.

В повечето случаи инцидентите възникват в първите три или през последните осем минути от полета, показва още проучването.

Изследователите подчертават, сигурността в авиотранспорта значително се е подобрила за последните тридесет години.

Това твърдение е особено вярно при сравнение с рисковете от смъртност при други видове транспорт. Ако средностатистическият шанс човек да загуби живота си в автомобилна катастрофа е едно на 112 или едно на 900 в инцидент с мотор, то шансът пасажер да загине в самолетен инцидент е едно на 8000.