"Механично въздействие" отвън на руския самолет, катастрофирал в събота в Египет, е "единствената обяснима причина" машината да се разпадне във въздуха, както сочат изводите на руския Междудържавен авиационен комитет. Това заяви пред журналисти Александър Смирнов, зам.-генерален директор на компанията "Когалимавиа", чийто е самолетът, съобщи Интерфакс.

Няма такова съчетание от откази на системи, което би дало същия ефект, увери той.
Евентуална разхерметизация на корпуса не може сама по себе си да доведе до катастрофа - в такъв случай пътниците и екипажът си слагат кислородни маски, самолетът намалява височината и ако трябва, извършва аварийно кацане, обясни Смирнов.

Според него самолетът е бил във "великолепно техническо състояние", посочва Франс прес. Същото заяви и зам.-генералният директор Виктор Юнг.

Екипажът "вероятно (...) изцяло е изгубил работоспособност" и не е могъл да сигнализира за бедствие - така обясни колега на Смирнов и Юнг липсата на опити за връзка с наземните служби по време на аварийната ситуация.

Според Юнг през последните секунди самолетът е бил "в неуправляем полет, не е летял, а е падал", вероятно защото е получил "значителни повреди в конструкцията". Не е имало нито един опит да се осъществи връзка и да се докладва за аварийната ситуация, потвърди той.

Снимка: EPA

В авиацията по принцип има проблеми с горивото, но в най-лошия случай те биха довели до спиране на двигателите - не и до разрушаване на самолета във въздуха, допълни Юнг.

Системните проверки изключват възможността в конструкцията на еърбъса, катастрофирал в Египет, да е имало пукнатини, дължащи се на умора на материала, заяви друг зам.-генерален директор на авиокомпанията - Андрей Аверянов.

За последен път такава проверка на въпросния самолет е правена през март 2014 г., а проектантите прилагат определени "норми, които гарантират, че в интервала между прегледите нито една пукнатина от този род не може да се развие до критичен размер", подчерта Аверянов.

Черните кутии на катастрофиралия самолет са в добро състояние, заяви за ТАСС след оглед на самописците руският министър на извънредните ситуации Владимир Пучков, който е в Египет.

В огледа участва и шефът на федералната служба за гражданско въздухоплаване "Росавиация" Александър Нередко.

Няма статистически данни, сочещи, че по-старите машини катастрофират по-често, заяви на пресконференция Кирил Янков, председател на руския Съюз за защита на правата на пътниците. Една катастрофа с човешки жертви се пада средно на 1,2 млн. полета, каза той.

По-рано депутатът Владимир Гутеньов предложи законова забрана да се използват в Русия самолети, по-стари от 15 години. Еърбъсът на "Когалимавиа" бе на възраст над 18 г., напомня ТАСС.

Всеки от седемте членове на екипажа, загинали наред с 217-те пътници, е бил застрахован в руската фирма "Алианс" за 100 000 рубли. Сумите ще бъдат изплатени максимално бързо на роднините на жертвите, заяви за ТАСС пресслужбата на застрахователната компания.