Днес Надзорният съвет на разтърсената от скандал компания ще избере нов главен изпълнителен директор, тъй като в сряда досегашният шеф Мартин Винтеркорн подаде оставка.

Избирането на нов изпълнителен директор само два дни след оставката на Мартин Винтеркорн може да изглежда като паническа реакция, чиято цел е да се успокоят пазарите. Но всъщност заседанието на Надзорния съвет на "Фолксваген" е насрочено отдавна за 25 септември, като дори се очакваше на днешния ден Мартин Винтеркорн да представи своята стратегия за генерална промяна в концерна. Генералната промяна обаче започна още от този понеделник с избухването на Дизелгейт и оставката на Винтеркорн.

С най-големи шансове за поста е изпълнителният директор на "Порше" Матиас Мюлер (на снимката горе). Той е с инженерно образование и познава добре компанията, защото започва работа в "Ауди" още през 1977 г. и извървява целия път от стажант в производството до управленски кадър. От 2003 г. той отговаря за всички модели във "Фолксваген".

Мюлер има големи шансове, защото е близък с наследниците от фамилията Порше, а и още през април бе спряган за наследник на Винтеркорн, когато председателят на надзорния съвет Фердинанд Пийх се опита да отстрани Винтеркорн – иронията в историята е, че тогава Пийх изтъкваше като аргументи неспособността на някогашния си фаворит Винтеркорн да се справи с проблемите на концерна на американския пазар.

Важно е да припомним, че "Фолксваген" притежава марката автомобили "Порше", но пък холдингът "Порше СЕ", в чийто борд членува Мюлер, контролира "Фолксваген".

Друг кандидат за поста е Херберт Дийс, бранд мениджър на "Фолксваген". Неговото предимство е, че напусна "Бе Ем Ве" и се присъедини към компанията през юли, така че няма как да е замесен в скандала. Има репутацията на човек, който съумява да намали разходите.

Херберт Дийс
Снимка: Getty Images

Ако Надзорният съвет реши да назначи външен за компанията човек, то тогава големи шансове има Елмар Дегенхарт, изпълнителен директор на производителя на гуми "Континентал". Дори скандалът да обхване и други автомобилни компании, Дегенхарт ще остане чист, защото проблемът е в двигателите, а "Континентал" e доставчик на автомобилната индустрия предимно в сферата на пасивните компоненти като автомобилни гуми със същата марка например.

Друг претендент е Ханс Дитер Пьоч, чиято кариера започва в "Бе Ем Ве", а сега е финансов директор на "Фолксваген" и на контролищата я "Порше СЕ". Пьоч обаче беше вече избран като председател на Надзорния съвет и се очаква да встъпи в длъжност през ноември тази година.

Малко вероятно е да бъде избран Руперт Щадлер, защото е финансист, а не инженер. Той отговаря за бранда "Ауди" и като такъв има контрол върху "Дукати" и "Ламборгини". Щадлер се счита за близък до Фердинанд Пийх. От друга страна, точно липсата на инженерно образование може да се окаже предимство в тази криза на технически измами.

От заседанието на Надзорния съвет се очакват поне още две новини - да бъдат уволнени и други членове на висшия мениджмънт, както и да бъдат уточнени моделите и регионите, в които са продавани 11-те милиона автомобила, засегнати от скандала.