Скандалът с манипулираните двигатели на "Фолксваген" (Volkswagen), който е монтирал на 11 млн. от дизеловите двигатели на автомобили с неговата марка софтуер, чиято цел е да лъже контролиращите за степента на замърсяване от емитираните газове, избухна преди 11 дни, но корените му тръгват от много по-отдавна, припомня АФП.

Ето хронологията на скандала:

2007 г.: Според германския в. "Билд" точно тогава производителят на автомобилно оборудване "Бош" доставя на "Фолксваген" мамещия софтуер – но само с цел да бъдат направени вътрешни тестове. Автомобилният концерн започва да инсталира тази технология на колите си въпреки предупреждението на "Бош", който информира "Фолксваген" за незаконния характер на програмата. През 2007 г. автомобилната група се оглавява от Мартин Винтеркорн, шефът, който осем години по-късно ще слезе от кораба след избухването на скандала.

2011 г.: Служител на "Фолксваген" бие тревога, предупреждавайки, че има опасност софтуерът да доведе до нарушаване на законите, без обаче да успее да спре пускането му в обращение, твърди "Франкфуртер алгемайне цайтунг".

2014 г.: Изследователи от Университета в Западна Вирджиния, натоварени от неправителствената организация Международен съвет по чистия транспорт (International Council on Clean Transportation), правят тестове по пътищата на коли на "Фолксваген" и установяват, че те отделят до 40 пъти повече от допустимите количества азотен оксид. Те предупреждават американските власти, които на свой ред се обръщат с тази информация към "Фолксваген". Автомобилостроителната група излиза с тезата, че отклоненията при измерванията при тестовете и на пътя се дължат на "различни технически проблеми и на неочаквани условия за ползване".

Края на 2014 г.: В САЩ "Фолксваген" изтегля някои модели, за да "актуализира софтуера" и заявява на властите, че е проблемът е отстранен.

Май 2015 г.: Калифорнийските власти, отговарящи за опазването на околната среда (Carb), правят нови тестове, които не дават задоволителни резултати. Калифорнийският регулатор за опазване на околната среда предупреждава "Фолксваген" и федералните власти (EPA). Следват редица технически срещи между властите и производителя.

Юли 2015 г.: В отговор на въпрос, зададен от опозиционната партия "Зелените", германското правителство посочва, че е запознато със съществуването на технологии, които позволяват да се фалшифицират резултатите от тестовете за емисии, но уточнява, че няма данни за конкретно използване на такива технологии.

3 септември 2015 г.: Неспособен да даде убедителни отговори, "Фолксваген" допуска пред калифорнийските и федералните власти, че има неразрешено използване на софтуер "измамник".

18 септември 2015 г.: Аферата "Фолксваген" става публично достояние след съобщение на федералните власти в САЩ. Новината има ефекта на гръм на автомобилното изложение във Франкфурт.

20 септември: Главният изпълнителен директор на "Фолксваген" Мартин Винтеркорн заявява: "Съжалявам, че разочаровах клиентите ни" и обещава групата да направи всичко, за да си върне напълно доверието на обществото.

21 септември: За една сесия акциите на "Фолксваген" губят близо 19% от стойността си при търговията на Франкфуртската фондова борса. Изпаряват се 15 млрд. евро от пазарната капитализация на компанията. Германското правителство се разпорежда незабавно да бъдат направени "задълбочени тестове на дизеловите модели" на марката. Същата стъпка предприема и Южна Корея.

22 септември: Акциите на "Фолксваген" губят отново над 20 на сто. Концернът информира, че 11 млн. коли в света са със софтуера измамник и Винтеркорн отново поднася извинения, заявявайки, че е "безкрайно разочарован" от тази "измама". Италия обявява, че започва разследване по случая.

23 септември: Мартин Винтеркорн обявява оставката си, поемайки отговорността за случая, заявявайки при все това, че никога не е знаел нищо по въпроса. В Германия започва предварително разследване.

24 септември: Мексиканската прокуратура обявява разследване, за да се установи дали "Фолксваген" е произвеждал двигатели със софтуер за манипулиране на данните от тестовете за отделяните емисии.

25 септември: "Фолксваген" назначава 62-годишния Матиас Мюлер, досегашен шеф на марката "Порше" (Porsche), на мястото на Винтеркорн и обещава да осветли напълно тази афера.

В САЩ властите забраняват на "Фолксваген" да продава дизеловите си модели от моделната гама за 2016 г., а Швейцария спира продажбата на нови модели на "Фолксваген", които биха могли да имат двигатели с измамния софтуер.

28 септември: Германската прокуратура започва разследване на Мартин Винтеркорн, заподозрян в измама.