Да работиш от дома си е мечта на много от съвременните хора. Идеята за свободно разпределяне на работното време в среда, която ни е позната, и без стреса на офиса звучи примамливо, но науката предупреждава да внимаваме.

Изследване на „Галъп Интернешънъл” за 2015 г. показва, че 37% от американците са работили от дома си в някакъв момент от кариерата си. Това е огромен скок от деветте процента през 1995 г.

Световни компании все повече подкрепят идеята техни служители да работят от домовете си. Подобно работно разпределение намалява разходите за поддръжка на офиси, както и позволява на служителите да работят дори когато са в отпуск по майчинство или бащинство.

Снимка: iStock

С появата на все повече приложения за комуникация работата на служителите се улеснява още повече, като по този начин почти се елиминира нуждата да работят на едно и също място.

Въпреки това поведенческите науки отхвърлят идеята, че работата от вкъщи ще бъде начинът, по който ще работим в бъдещето.

Защо не е полезно да работим от дома си?

Една от причините е, че служителите, които общуват повече с колегите си, полагат повече усилия в работата си. „Тези хора се стремят да задоволят очакванията на своите колеги”, смята Джим Хартър от „Галъп”.

Установено е, че хората постигат по-високи резултати, когато работят в екип и могат да общуват пряко с колегите си.

Снимка: iStock

Личната комуникация между хората се основава главно върху езикът на тялото, което в общуването чрез приложения и имейл липсва. Тъй като трудно се предават емоции онлайн, тази комуникация предизвиква повече от т.нар. „офис агресия”

Безспорно най-важният довод да не работим от домовете си е липсата на граница между работния и личния ни живот.

„Съвременните технологии размиват работните граници. Когато липсва часовник, който да следим за края на работния ни ден, де факто работим постоянно”, смята Джоан Уилямс, директор на Центъра за работно развитие в Калифорнийския университет.

Професии, които изискват постоянно следене на актуални събития, размиват границите на работно и лично пространство още повече, защото тези служители често са склонни да работят по всяко време от дома си.

Снимка: iStock

Все повече компании възприемат този начин на мислене, като налагат на служителите си различни забрани. Директорът на компанията „Яхуу” Мари Майер забрани на своите служители да използват каквито и да било начини за комуникация с външния свят докато са на работа.

„Хората са по-продуктивни когато са сами, но са по-иновативни когато са заедно. Някои от най-добрите ни идеи се родиха от общуването между колеги”, защитава тя решението си.