Водещи американски компании са обявили пълен бойкот на социалната мрежа „Фейсбук“ и изтеглиха всичките си реклами. Причината – ръководството на компанията не правело достатъчно да спре езика на омразата онлайн, пише „Ройтерс“.

Как започна всичко?

На 17 юни група от няколко големи организации за защита на човешките права призоваха частните бизнеси „да натиснат пауза на омразата“ като спрат рекламите си във „Фейсбук“ през юли.

„Нека изпратим сериозно съобщение – подкрепата на омразата, расизма, антисемитизма и насилието не си заслужава каквато и да е печалба“, пише в официалното обръщение.

Кампанията е с име „Да спрем омразата за печалба“.

От 17 юни списъкът с компании, които ще се включат в бойкота се увеличава постоянно. Сред тях са и марката за дрехи „Норт Фейс“, телекомуникационният гигант „Веризон“, „Адидас“, „Форд“, „Фолксваген“, „Майкрософт“ и много, много други.

Рекламите в социалната мрежа са главен доход за „Фейсбук“, които за миналата година са генерирали 70 млрд. долара печалба.

Защо сега?

Негативното отношение спрямо политиката на „Фейсбук“ относно онлайн омразата съществува отдавна. Дебатът отново се разгоря след смъртта на Джордж Флойд, когато се появиха множество расистки коментари и такива на одобрение онлайн.

Междувременно от „Фейсбук“ отказаха да блокират публикации на американския президент Доналд Тръмп, които потикват към насилие. Обяснението – това би било нарушение на свободата на словото.

Липсата на реклами в социалната мрежа вече нанася сериозен удар на компанията. В петък, 26 юни, акциите на „Фейсбук“ паднали с 8,3%.

В отговор на бойкота от компанията побързаха да излязат със собствено изявление по темата. Гигантът признава, че определено има какво да се желае относно политиката му спрямо човешките права и наличието на омраза онлайн. От „Фейсбук“ уточняват също, че инвестициите им в изкуствен интелект са спомогнали за откриването на 90% от речта на омразата още преди потребителите да я докладват.