Култовата рок група „Лед Цепелин” ще трябва да отговаря за евентуално нарушаване на авторското право. Китаристът Джими Пейдж и вокалистът Робърт Плант дадоха показания по гражданско дело пред съд в Лос Анджелис.

Те са обвинени, че са заимствали първите тактове на песента 1971 г. „Стълба към небето” (Stairway To Heaven) от песента "Телец" (Taurus) на група „Спирит”, която е била написана три години по-рано. 

Искът е заведен от тръст, представляващ един от основателите на „Спирит” Ранди Улф. На съдебните заседатели бе предложено да чуят различни изпълнения на двете песни.

Адвокатът на „Лед Цепелин” Робърт Андерсън настоя, че Пейдж и Плант са написали „Стълба към небето” самостоятелно, без да използват каквото и да било от „Телец”. По думите му няма доказателства, че те изобщо са чували песента, десетилетия след като са написали своя хит.

Андерсън заяви, че оспорваните тактове са често използван музикален прийом, който не е защитен с авторско право.

"Лед Цепелин" през 1973 г.
Снимка: Getty Images

Адвокатите на Улф от своя страна твърдят, че Пейдж и Плант са написали емблематичната си композиция, след като са чули клиентът им да изпълняват своята -  именно "Телец".

Музикантите от „Лед Цепелин” пък настояват, че са написали песента, която смятат за своя шедьовър, в затънтено селце в Уелс.

Ищецът претендира за обезщетение от около 40 млн. долара. По данни на „Блумбърг бизнесуийк” песента „Стълба към небето” е донесла на създателите си 562 млн. долара приходи, при това изчисленията са само до 2008 г.

"Лед Цепелин" на сцената през 1977 г.
Снимка: Getty Images

„Лед Цепелин”  често са обвинявани, че заимстват мотиви от песни на други изпълнители.

Един от ярките примери е постигнатото през 1987 г. извънсъдебно споразумение с блус легендата Уили Диксън за това, че британските рокаджии са използвали негова музика в песента Bring It On Home  (1969 г.), както негов и текст от You Need Love (1962) в композицията си Whole Lotta Love (1969).