Френски изследователи твърдят, че са открили безспорни доказателства, че Коко Шанел е работила като шпионка за нацистите по време на Втората световна война, съобщава вестник "Дейли мейл.

Писмен документ, оповестен за първи път в документален филм, който беше излъчен по френска телевизия снощи, доказва, че покойната модна дизайнерка е била член на Абвер – тайното военно разузнаване на Адолф Хитлер.

Документалният филм също повдигна въпроси за ролята на други френски звезди по време на Втората световна война, включително певците Едит Пиаф и Морис Шювалие и драматурга Саша Гитри.

Филмът "Сянката на едно съмнение", излъчен по държавната телевизия Франс 3 снощи, противоречи на твърденията на представител на френското правителство, според когото почти всички известни личности по онова време или са се присъединили към Съпротивата, или просто са бойкотирали нацистите.

Макар че френските историци се съмняват в истинността на това твърдение, съмнението им беше игнорирано от повечето френски телевизии. Според документалния филм Шанел започнала да работи за нацистите около поражението на френската армия през 1940 г. Тя се завърнала в Париж скоро след това и се преместила в хотел "Риц", използван като централа във Франция на нацистките военно-въздушни сили Луфтвафе по онова време.

Скоро след това Шанел започва афера с високопоставен служител на Гестапо на име барон Ханс Гюнтер фон Динклаге и става толкова близка приятелка с нацистките ръководители, че е изпратена в Мадрид през 1943 г., където използва старото си приятелство с Уинстън Чърчил в опит да постигне примирие с британските войници, разположени там.

Чърчил не обърнал внимание на предложението. Според историка Анри Гидер Шанел "проявила невероятна мегаломания и наивност, мислейки, че може да промени мнението на Чърчил". Новоразкритият документ показва, че докато работела за нацистите, дизайнерката имала кодовото име "Уестминстър", препратка към връзката й с херцога на Уестминстър през 20-те години на миналия век.

Според официален нацистки документ, държан тайно в архивите на френското министерство на отбраната в последните седем десетилетия, официалният ѝ номер в Абвер бил F-7124. Водещият на документалния филм, историкът Франк Феран твърди, че Шанел използвала влиянието си сред нацистите в опит да си върне парфюмерийния бизнес, който продала на еврейско семейство през 1924 г.

Феранд твърди, че дизайнерката се надявала нацистките ръководители, забраняващи на евреите да притежават бизнес, да конфискуват компанията и да ѝ я върнат, но по-късно станало ясно, че семейство Вертеймер вече било продало дела си в парфюмерийната марка "Шанел" на германски бизнесмен.

Твърденията в документалния филм, че Пиаф, Шювалие и Гитри също са били свързани с нацистите, не са толкова достоверни и са свързани най-вече с идеята, че кариерите на звездите процъфтявали в окупирана Франция. Пиаф дори приела две покани за частни концерти за нацистки функционери.

Във филма се твърди, че властите във Франция след войната скрили досиетата на звездите за връзки с нацистите и измислили връзки със Съпротивата, за да помогнат за възстановяването на репутацията на страната.