Стотици хиляди годишно струват на държавата и БДЖ счупените стъкла на влаковете, замеряни с камъни. Има случаи и на стрелба с оръжие по локомотивите.

Само през 2016 г. са регистрирани над 70 инцидента. Според машинистите такива вандалски прояви трябва да се наказват като тероризъм. Според тях хвърлянето на камък по движещ се влак е равносилно на опит за убийство.

Стефан Николаев е машинист с опит. Споделя, че няма как да си подготвен за шока да хвърлят камък по стъклото пред теб: „Буквално ние сме на едно стъкло разстояние от смъртта”.

Води ни на един от прелезите в София, където често има набези – на „Връбница”, близко до ромска махала. За машиниста остава само да клекне, за да се предпази. И да се надява камъкът да не се окаже куршум, както се е случило с колеги на Стефан Николаев.

За пътниците камъкът в прозореца също е шок.

Наказаните за подобна вандалщина се броят на пръсти. А смяната на стъклата плащаме всички ние.

„В зависимост от това какъв тип стъкло е може и над 4 хиляди лева да излезе. В същото време самата мотриса поне 3-4 дни не е в движение”, посочва експертът по вътрешна сигурност в БДЖ Красимир Василев.

Над 300 хиляди лева са стрували поправките и всичко това, докато няма достатъчно вагони и локомотиви.