"Бъркотия в картите" може би е причинила инцидента с руския самолет Су-24, свален от Турция край сирийската граница – според турските власти, защото е нарушил въздушното пространство на страната, пише руският в. "Новие известия".

Анкара и Дамаск претендират за малка остра издатина, врязана в територията на Сирия – може би тъкмо нея не е заобиколил руският самолет. На турските географски карти тя е оцветена като турска територия, а на сирийските – като сирийска. Руските летци използват сирийски карти, обяснява вестникът.

Може би тъкмо тази "бъркотия е причинила трагичния инцидент, смятан от Москва за планирана провокация. Руското министерство на отбраната впрочем твърди, че трасето на полета при всяко положение е минавало най-малко на един километър южно от спорната гранична издатина – сиреч според тази версия самолета Су-24 е бил свален над Сирия, дори ако се водим по турските карти", добавя "Новие известия".

В споровете дали пилотът е нарушил въздушното пространство на Турция основен аргумент на Анкара е версията, че преди да открият огън, турските летци са му отправили най-малко 10 предупреждения. Турското министерство на отбраната разпространи в сряда вечерта аудиозапис, на който мъжки глас казва на английски: "Наближавате границата на турското въздушно пространство. Променете курса!".

Дали записът е автентичен, ще установят специалистите, но още сега има неяснота как за малко над 17 секунди (колкото се е намирал Су-24М в турското небе според външния министър Мевлют Чавушоглу) диспечерите са могли да изрекат 10 пъти това предупреждение, забелязва руският вестник. (б.ред. – първоначалната информация на Турция беше, че руският самолет е преседял 5 мин. в турското въздушно пространство, а предупрежденията са били изпращани на всеки 30 секунди).

Според оцелелия щурман руският самолет не е получавал никакви предупреждения от турска страна и дори за секунда не е навлизал в турското въздушно пространство.

Проблемът е, че отсечката от турско-сирийската граница, където е бил свален бомбардировачът, вече от много години е спорна, посочва "Новие известия".
Руски части и сирийски служби започнаха в Сирия специална операция за връщане на тялото на убития пилот Олег Пешков, съобщава "Московский комсомолец".

По различни данни подполковникът или е бил убит във въздуха, след като се е катапултирал, или е бил разстрелян от ислямисти вече на земята. Да погребат пилота на родна земя, да отнемат тялото му от терористите е въпрос на чест за бойните другари на Олег, изтъква изданието.

Граждани носят цветя и свещи край поделението, където е служил той. В интернет междувременно бе качен отвратителен клип, на който въоръжени брадати мъже крещят "Аллах акбар" край обезобразеното тяло на загиналия пилот. Руското Външно министерство поиска от Турция обяснения кои са участниците в гаврата с трупа, се казва в статията.

За убиец вече се призна турски неофашист, воюващ на страната на тюркмените в Сирия, пише вестникът.

"Сега никой от тези "умерени опозиционери" от "тюркменската бригада" няма да избегне възмездието, сега се знае вече как изглеждат", казват колеги на пилота.

Твърденията на Анкара, че руският самолет е атакуван заради нарушаване на въздушното ѝ пространство, предизвикаха буря от възмущение в Гърция. Атина се сблъсква на практика всекидневно с турски провокации в небето над Източно Егейско море, пише "Росийская газета".

По данни на Тесалийския университет в Централна Гърция, само през 2014 г. гръцкото министерство на отбраната е регистрирало 2244 случая, в които турски самолети и хеликоптери са нахлували във въздушното пространство на страната. Година по-рано обаче нарушенията са били доста по-малко - "само" 636. Знае се още, че от 2008 до 2011 г. F-16 и други турски самолети всяка година са минавали гръцката граница по хиляда и повече пъти, изрежда московският официоз.

"Ако сваляхме самолетите им всеки път, щом нарушат нашата граница, турците щяха да останат без никакви самолети. Още повече че имаме руски (зенитни) системи на остров Крит", коментира източник от гръцкото отбранително ведомство.