на живо

Как “Реал” спечели дигиталното Ел Класико

Новата цел пред Кралския клуб е да догони... Кристиано Роналдо

Може да е само игра, но за Методи Шуманов това е най-великата игра. Авторът пише за футбол, football и fußball, включително и по страниците на "Гардиън", FourFourTwo и 11Freunde. Тази година е част от магистърската програма "Спортен маркетинг" към университета на "Реал" Мадрид, даваща ексклузивен достъп до кухнята на един от най-богатите клубове в света...

Фактът, че съботното Ел Класико между “Реал” Мадрид и “Барселона” ще започне в 14 ч. българско време, не е никак случаен. Още откакто бе създаден преди няколко години, този часови пояс бе насочен изцяло към китайската аудитория на Ла Лига. А каква по-добра стратегия за разширяване на маркетинг хоризонтите от излъчването на клубен мач номер едно в света в час, който е особено удобен за най-многолюдната страна?

Очаква се поредният титаничен сблъсък между Кристиано Роналдо и Лионел Меси да бъде наблюдаван от над 400 млн. зрители, или три пъти повече от публиката на Супербоул...

Дълги години разглеждано като футболното съперничество между автономна Каталуня и централната мадридска власт, днес противопоставянето между “Реал” и “Барса” е на три основни нива – политическо, спортно и икономическо. А 2017 г. ще бъде запомнена като годината на дигиталното Ел Класико.

През март двата колоса се оказаха въвлечени в безмилостна битка кой от тях ще стане първият футболен клуб в света, преминал границата от 100 млн. последователи във Фейсбук. Рекордът бе въпрос на престиж, на чест, но и на възможност да кажат на настоящите и бъдещите си спонсори: “Ние бяхме първите!”.

Движейки се буквално “лайк за лайк”, двата гранда избраха различна стратегия, за да влязат в историята. Тук е моментът да уточним, че когато един футболен клуб с десетки милиони последователи публикува пост на своя Фейсбук профил, той достига само до 2-3% от хората, а не до цялата фенбаза. Причината е, че Фейсбук третира отборите като свои бизнес клиенти и затова всяко съобщение, целящо по-голяма аудитория, трябва да бъде платено.

И така “Барса” реши да заложи на агресивна кампания с платени рекламни постове. Част от тях включваха и награди – “Харесай страницата ни във Фейсбук и спечели фланелка на Меси или два билета за мача с “Ювентус” в Шампионската лига”.

От “Реал” избраха различен подход. “Кралете” предпочетоха да използват някои от най-популярните си фенове, за да достигнат голямата цел. Така например Рафаел Надал, Хулио Иглесиас и Фернандо Алонсо призоваха от личните си Фейсбук профили своите собствени последователи да харесат страницата на “Белия балет”.

В началото на април първото дигитално Ел Класико имаше своя победител. “Реал” прескочи 100-милионната граница, оставяйки “Барса” с 99,8 млн. последователи и с разбито сърце. В интерес на истината каталунците достигнаха заветната цифра само 9 часа по-късно, но това нямаше абсолютно никакво значение. Историята, била тя и дигитална, помни само първите.

Днес, осем месеца по-късно, “Реал” има 106 млн. фенове във Фейсбук. А интересът към Кралския клуб продължава да е толкова голям, че дори Фейсбук профилът на академията на “белите”, наричана Фабриката, има 14 млн. последователи. С колкото може да се похвали и... първият отбор на градския съперник “Атлетико” Мадрид.

А пред “Реал” има нова цел – да догони собствената си звезда Кристиано Роналдо. Португалецът е безспорният крал на Фейсбук със 122 млн. фенове, като има още 117 млн. в Инстаграм и 66 млн. в Туитър. А всеки негов рекламен пост в Инстаграм струва по 350 хил. евро.

В събота Роналдо и Меси ще подновят междузвездната война помежду си. Победителите в последните десет издания на анкетата за “Златната топка”, най-добрите футболисти на нашето време, а може би и в цялата история на играта. Светът – и особено Китай – ще гледат със затаен дъх.