За облекчение на гражданите ще се въведат електронни услуги в мисиите зад граници. До две седмици в най-натоварените консулските служби спират кешовите разплащания и минават на ПОС-терминали.

Това обеща министърът на външните Екатерина Захариева по време на традиционната среща с българските посланици, която се провежда в Деня на дипломацията.

Снимка: БГНЕС

Премиерът Бойко Борисов също призова дипломатите да обгрижват бързо и с внимание българските граждани.

Снимка: БГНЕС

„ПОС-терминали могат да се слагат навсякъде, имаме, Министерството на финансите, договор с всички банки и накрая на годината финансовото министерство централно плаща за всички. Така че ПОС-терминал може да се сложи и на водно колело”, заяви премиерът Бойко Борисов.

Започнали сме вече поставяне на ПОС-терминали, малко по-бавно става в чужбина, но факт е, че едва сега започнахме и имаме план. До две седмици би трябвало в най-натоварените консулски служби, защото разбира се първо приоритизирахме най-натоварените, да имате ПОС-терминали, каза министър Екатерина Захариева.

Истината е, че електронните услуги са решението, допълни тя.

„Работи се по тях, има един проект, който скоро ще приключи. В разговор сме постоянно с Министерството на външните работи. Истината е, че там проблемът е електронният подпис, който трябва да се издаде от България. Имаме такава услуга, платени са 450 000 лв. и е използвана два пъти до този момент, две заявки има по нея за година и половина, допълни Захариева.

Премиерът заяви, че иска да знае, че правителството е изчистило всички дреболии, които пречат.

„Защото всеки български гражданин, вие самите живеете в чужбина, си го представете, когато е в нужда или има необходимост от нещо, отива с часове или го мотаят напред-назад, това не трябва да го има. Всеки гражданин е наш, трябва да го обгрижите максимално бързо да си свърши човекът работата, той може и да е на екскурзия Като е на екскурзия, събрал си е пари, отива да си ги похарчи.

Може да му е изтекъл паспорт или му се е случило нещо – веднага да му се помогне. А тези, които са на работа там, трябва да им пестим минутите и затова държим и консулски служби и т.н. Ако трябва да ги усилим, ще ги усилим, но това трябва да го имате като основна задача. И това, което може да облекчи ходенето на куриерите напред-назад, да стане по електронен път, това правим”.

По думите на премиера за въвеждането на електронни услуги администрацията се съпротивлява.

„Защото всеки си е свикнал и там понеже си е важен на мястото,  и му идваш в ръчичките в един момент и не иска да си пусне бюрцето… Съпротивата е жестока. За всяко нещо чувам първо не, това нещо не може да стане, ще блокира системата…Нищо няма да блокира”.