Ваучер за секцио – върхът на вулгаризиране на медицината
Това коментира д-р Стефан Константинов в предаването „Тази сутрин“ по bTV. Той отчете, че от началото на годината 46% от ражданията у нас са с операция, но това не носи нищо добро нито за майките, нито за бебетата
  • Последни
  • Най-четени

Коментари: 1
  • 0
    1
Д-р Стефан Константинов
Снимка: bTV

Продаването на ваучери за цезарово сечение по желание е „капката, която преля чашата в това вулгаризиране на медицината и превръщането ѝ в амбулантна търговия“. Това каза д-р Стефан Константинов в предаването „Тази сутрин“ по bTV.

Той коментира скандалната оферта от сайт за споделено пазаруване, за която bTV разказа вчера.

В сайт за колективно пазаруване – ваучери за аборт или секцио с намаление (ОБНОВЕНА)Нямаме нищо общо с тези ваучери, твърдят от болницата, в която те могат да се ползват; всички оферти са съгласувани с подателите им, казват пък от сайта

Тази оферта нарушава поне един закон и една наредба, каза Константинов и уточни, че по Закона за здравето медицинските специалисти и лечебните заведения не може да използват търговска реклама за своята дейност. Освен това се рекламира процедура, която също няма законово основание, тъй като в медицинския стандарт не съществува секцио по желание.

Не може сам да пожелаеш секцио. Дискусията дали жената да може да избира такава операция е отдавна. Имаше такъв медицински стандарт – за около пет месеца през 2014 г., посочи той.

Сега обаче има епидемия от цезарови сечения. От началото на годината до средата на март 46% от ражданията у нас са със секцио. За София процентът е 55.

През 2012 г. 36% от ражданията са били с операция. За сравнение във Финландия процентът е 16, във Франция – 21, а за целия Европейски съюз – 27, отчете Константинов.

Д-р Стефан Константинов
Снимка: bTV

Нашите жени не са много по-болни и децата не се раждат по-здрави. Ясно е, че една значителна част, поне половината и повече, от тези операции се правят без медицински показания. Не казвам „по желание“, защото това е много относителен термин, добави гостът.

В крайна сметка, пациентът, за да пожелае нещо, той трябва да е информиран. Ако получи добрата информация, ще се замисли какво точно да иска. Такива реклами работят в посока да индуцират хората да желаят нещо, което може да увреди здравето им.

Цезаровото сечение може да спаси и жената, и бебето, но ако се прави без индикация, може да им коства и живота, каза Константинов.

Той даде още малко данни:

- У нас процентът на неонаталната смъртност е 4,24, във Финландия – 1,05, в ЕС – 2,51.

- Процентът на жените, които умират до 42-рия ден след раждането (на 100 хил. раждания) за България за 2013 г. е 6,01, за Финладяи е 0, за Франция е 1,54, а за ЕС – 1,13.

Въпреки че качваме процента на цезаровите сечения, това не носи нищо по-добро нито за жените, нито за децата, каза Константинов.

Вижте целия разговор във видеото:

  • 0
    1
Още по темата
1 Коментара
  • Най-старите отгоре
  • Най-новите отгоре