След като правителството „клекна” пред синдикатите и върна спрените неефективни влакове, се качваме се на влака, който премиера Бойко Борисов даде като пример за неефективност.

„Аз и за Банкя като го гледам (влака), вътре има не повече от 10-15 души и пътуват непрекъснато”,  заяви Борисов през януари.

Качваме се на влака от Централна гара София за Банкя в 12:50. Разстоянието е 22 км, а билетът струва 1 лев. Влакът по разписание пътува 30 минути, но обичайно закъснява между 10 и 20 минути.  Този път електричката за Банкя пристига навреме. В композицията с 200 седящи места се качват 7 пътника. Заедно с нашия екип – 9. С правостоящи, влакът спокойно може да качи 400 души.

Не откриваме нито едно място във влака, по което личат следи от почистване поне в близките месеци, може би години.  Дебел слой прах по пода, наслоена мазна субстанция по облегалките,  слой мръсотия е затъмнил прозорците до такава степен, че е трудно да видиш къде си. Потресаващо количество прах и мръсотия навсякъде. Но цялата мизерия бледнее пред това, което има в тоалетната.

Няма да ви покажем снимки на детайлите от тоалетната на този влак. Само ви уверяваме, че това, което ще видите във видеото, е щадящ кадър. Все пак успокояващото е, че субстанциите, за които няма да ви разкажем, не са чистени от толкова много време, че вече са изсъхнали.  

Бившият старшина от военновъздушните сили  Михаил Богданов е един от седмината пътници във влака. "Мръсотия, това, ако го ремонтират, ще изкара още толкова.  Голяма мръсотия. Голяма. Вечерно време не можеш да видиш нищо.  Мръсно е, седалки неподдържани, нещо страшно е!”, споделя бившият военен.

Защо използват влака?

Идва кондукторът. Ако има нещо, което ни шокира повече от мизерията във влака, то е критерият на този служител на БДЖ за чистота. Диалогът ни протича така:

Репортер: Прощавайте, защо е толкова мръсно в този влак?

Кондуктор: Защо е толкова мръсно? Не е мръсно.

Репортер:  Не е мръсно?!

Кондуктор: Ами имаше чистачки.

Репортер: Имало е чистачки?!

Репортер: Ами в депото.... Не виждам да е мръсно. (Вдига рамене)

Всъщност е толкова мръсно, че човек дори не може да гледа през прозореца. Не си представяме, че влакът е чистен през последните 10 години.

Старшина Богданов все още използва БДЖ, защото му излиза по-евтино. Плаща 35 лева, за карта за три месеца. Пътува по два пъти на ден и изчислява, че едно пътуване му струва  25-30 стотинки.

Всъщност пътуването на старшина Богданов до Банкя струва над 42 лева, но разликата плащат данъкоплатците. Според официални данни от БДЖ себестойността на километър за една композиция е 13,55 лв. Возенето на седмината пътници за 22-та километра до Банкя струва 298 лева. В пъти по-скъпо от такси, по-скъпо дори от копърките, който дебнат наивни чужденци на летището.    

Правим социологическа анкета сред пътниците и ги питаме какво ги мотивира да си причинят пътуване с този влак.

Учениците Адриана и Петър ни споделят, че пътуват безплатно. „На мен татко ми работи в БДЖ и таткото на Петър също и имаме легитимации и пътуваме безплатно”, разказва Адриана и споделя, че почти всяка сутрин закъснява за училище. Учителите й влизат в положение, защото знаят, че използва БДЖ.

Намираме още един пътник, освен нас, който пътува с билет, на общо основание. Жена, която се качва за първи път на влака и е шокирана от мизерията. „За чистотата няма смисъл да говорим, то се вижда, но иначе е топло”, намира и добрите страни на пътуването дамата.

Не повече от 5 лева са приходите на влака София - Банкя в 12:50.  Разходите са около 300 лева. Така едно крайградско пътуване в потресаващата мизерия излиза над 40 лева на пътник.

Двата лева за билети на нашия екип са покачили приходите за влака с почти 100%. Условията за пътуване са успели да изгонят почти всички пътници.

„Влаковете бяха на половин час, после станаха на час, сега са на половин ден и хората се отказаха от влака и се качиха на рейса”, разказва Михаил Богданов.

Частните автобуси са пълни

На връщане към София избираме автобуса и виждаме къде са избягалите от БДЖ пътници. Автобуси по линията Банкя - София има през 15 минути и са пълни през целия ден. Автобусите са частни, но получават субсидия от Столична община на всеки изминат  километър. Колкото повече курсове си издействат превозвачите, толкова повече печелят.

Автобус 42 от Банкя е една от тези автобусни линии, които бяха раздадени през 2007 година по скандален начин на тайна среща между избрани превозвачи и кметът по транспорта тогава Велизар Стоилов. Изтекъл таен запис от срещата показва как транспортните линии се раздават като новогодишна баница с късмети. Печелившите за частните превозвачи, губещите за общинското дружество.

По време на тайната среща кметът по транспорта Велизар Стоилов казва, че линия 42 трябва да се „вземе” от единия от присъстващите  и да се „даде” на фирмата на друг, защото кметът, тогава Бойко Борисов е поискал до родния му град Банкя рейсове да са Мерцедес.  Цитирам: „за да са по-шик марка".


7 години по-късно броят на частните автобуси по линията София - Банкя е увеличен и те вече са през 17 минути и са винаги пълни, докато държавните влаковете са няколко на ден и правят всичко необходимо, за да изгонят и последния си пътник. Така имаме парадокс - персоналът на градската железница да е по-многоброен от пътниците.  А дори половината пътници са служители на БДЖ и техните роднини. Валентин Величков е стар „жепеец” от Банкя, който има карта за безплатно пътуване признава, че разписанието на влаковете е направено толкова неудобно, че дори той се принудил да използва автобус.

„Влакът вече не е конкурентен. По отношение на скорост, чистота и обслужване не е конкурентен. Аз например имам карта за цялата жп мрежа, мога да пътувам навсякъде с влака, но тази година съм пътувал само веднъж с влака, защото не ме устройва като време”, разказва железопътният работник.

Мнението на БДЖ и на синдикатите вижте във видеото