Половината от трафика у нас е транзитен. Камионите преминават с еднодневна винетка от 10 евро. За сравнение по магистралата в Сърбия се плаща 70 евро, в Унгария 84 евро, в Словакия 110 евро, в Австрия 115 евро.
С въвеждането на тол таксите у нас не е ясно колко ще струва преминаването от „Калотина” до „Капитан Андреево” например. За сходно разстояние от Виена до Залцбург това струва 110 евро за тол такси.
В България може би ще е по-евтино, но новата система ще обхване 80% от пътищата у нас.
Много от тях обаче далеч не са първокласни. Такъв например е старият път от София за Ботевград.
От няколко месеца тежкотоварните камиони са отбивани на Витиня през второкласния път, за който не е изключено да има тол система.
В Ботевград се срещаме с Георги Диланов, който има транспортна фирма. Разказва, че след всяко пътуване у нас, камионите му задължително влизат в сервиз.
Георги изчислява, че ремонтите му струват от 200 до няколко хиляди лева на превозно средство. Ако трябва да плаща още и по няколко стотин евро на ден за тол такси, превозвачът твърди, че ще фалира.
„Тол система трябва да има, но първо трябва да се изградят пътища и тогава те да бъдат таксувани, да не започваме по обратния път”, казва Георги Диланов.
Транспортното министерство вече обмисля варианти, които да компенсират финансово бранша.
„Не би могло да се каже, че за местните фирми тол таксата няма да функционира по този начин, а за чуждите ще функционира, тъй като е дискриминационно условие, но има компенсаторни механизми, които могат частично да облекчат натовареността към местните превозвачи”, каза министърът на транспорта Ивайло Московски.
Все още не е ясно какви ще са цените за преминаване през тол системата у нас. Тя обаче трябва да заработи през 2019 г.