Търговските вериги планират програми за по-лесен достъп на стоките, произвеждани от български фермери. С това се похвалиха от земеделското министерство след като преди няколко месеца ресорният министър Десислава Танева помоли търговците да обмислят как да улеснят навлизането на повече родна продукция в магазините.

До момента само една от големите компании е отговорила на призива на земеделското министерство да разработи чисто нова програма, с която да улесни достъпа на български земеделски продукти до щандовете в магазина.

Останалите работят или по вече утвърдени схеми или обмислят нови възможности. Няма обобщени данни в земеделското министерство за това каква част от плодовете и зеленчуците в хирпермаркетите са родно производство. По данни на бизнеса между 40% и 70% е българското производство в отделните вериги.

В хипермаркетите потребителите твърят, че предпочитат родното производство не само заради вкусовите качества, а и за да стимулират родната икономика.

Докато потребителите търсят родното, производители се оплакват, че трудно пробиват в големите вериги.

Любомир Димитров отглежда череши на 70 декара, но досега не е успял да излезе на този пазар:

„Това са частни пазари, държавата, колкото повече се бърка, не мисля, че помага, повече мечешка услуга прави, според мен”, коментира Любомир Димитров.

В момента една от веригите води разговори с производители в 9 региона на страната за сключване на директни договори за доставка на плодове и зеленчуци:

„За всеки продукт ще има специфични изисквания, на които той да отговаря. Ще има изискване и за опаковката, но ние ще осигурим помощ на производителите да изпълнят нашите изисквания”, казва директорът на веригата Атила Йенисен.

„Продължаваме разговорите и с останалите търговски вериги и се надявам, че ще подобрим мястото на българския производител в търгвската мрежа”, заяви министърът на земеделието Десислава Танева.

Няма краен срок, в който всички останали участници на пазара могат да обсъдят нови проекти с фермерите и земеделското министерство.

От ведомството обявиха, че ръстът в производството на плодове и зеленчуци за изминалата година е около 20 на сто, а надеждите са, че все по-голяма част от тази увеличена продукция ще стига до крайния клиент през големите търговски вериги.