Скандалите в здравеопазването между министрите и управителите на НЗОК са по-скоро традиция, отколкото изключение. Това каза в предаването „Лице в лице” бившият министър на здравеопазването д-р Таня Андреева във връзка със скандала с исканата от Владислав Горанов и Кирил Ананиев оставка на управителя на НЗОК проф. Камен Плочев.

По думите й в случая конфликтът се е преекспонирал.

Това е една неравна битка, която най-често, образно казано, се печели от министъра на здравеопазването, защото той е този, който отговаря за системата на здравеопазването като цяло. Той задава здравните политики и следи те да се изпълняват, допълни тя.

„Законодателството е такова, че НЗОК има управител, който осъществява нейната оперативна дейност и се избира от Народното събрание, но над този управител е Надзорният съвет на касата, в който четирима от членовете са представителите на държавата и най-често председателят на този Надзорен съвет е един то заместник-министрите на здравеопазването.

Вторият много важен човек е шефът на НАП. Тоест, държавата вкарва своя сериозен кадрови ресурс, за да може да контролира през Надзорния съвет работата и на управителя на Касата, изпълнението на бюджета на НЗОК, изпълнението на Националния рамков договор, бюджетите, които се спускат към районните здравно-осигурителни каси, с които след това се заплаща дейността на извънболничната, болничната дейност”, заяви д-р Андреева.

При създаването на НЗОК, тя беше замислена като една обществена институция, имаше обществен съвет, обясни д-р Андреева:

"Във времето с промяна на закона в здравното осигуряване всички други структури отпаднаха и остана този Надзорен съвет, който реално взема решенията в НЗОК.

Управителят дори няма право на глас, той не е член на Надзорния съвет, той присъства на заседанията, но не може да гласува решенията, които се вземат от Надзорния съвет. И всъщност, от страна на държавата решенията се гласуват от хората, които министърът на здравеопазването е назначил".

В коментар на оплакванията на проф. Плочев, че Жени Начева се е намесвала, д-р Андреева каза, че съгласно закона, представлявайки председател на Надзорния съвет на касата,  това е нейната работа – да контролира работата на управителя на касата, да взема отношение по отношения на бюджети, на НРД, на годишния финансов отчет на Касата, на отчета за дейността на НЗОК, допълни тя.

Проф. Плочев може по своя инициатива да реши да информира за нещо парламента, но не може в писмо да призовава парламента да актуализира бюджета на Касата, защото за това има процедура. Тя е след решение на Надзорния съвет  се внася при министъра и министърът на здравеопазването и министерството на финансите дават становища по това предложение за актуализация, след което то се внася на Министерски съвет. Отново решенията на Здравната каса минават през министъра, обясни д-р Андреева.  

В модерните държави има основни неща, които ние нямаме – децентрализация, демонополизация, свобода на избора на пациента и ефективно изразходване на финансовия ресурс и те ни пречат да вървим напред, заяви още бившият министър на здравеопазването.

По думите й на нас ни пречи това, че имаме една каса. Монополите никога не раждат нищо хубаво, каза тя.

Тази каса, която е държавна и се управлява от министъра на финансите и на министъра на здравеопазването, която решава при какви правила ще работи, при какви бюджети, колко и какво ще заплаща, няма как да не води до такива тежки недостатъци в системата по няколко причини.

Пациентът е абсолютно изключен, някакви други хора решава от негово име какво ще платят, колко време ще лежи в болницата. Второ – липсва конкуренцията – когато има повече фондове или каси те се съревновават да спечелят доверието на пациента и доверието на болниците, с които ще работят, добави д-р Андреева.

Тя каза, че не вярва ако здравната вноска се вдигне, това да се отрази добре на здравето ни. Тя даде за пример, че в началото ресурсът на касата е бил доста по-малък отколкото сега, но статистиката показва, че в много малко области имаме постижения през това време на фона на увеличаващия се финансов ресурс.