Антистрес топки, меки хавлиени кърпи за плаж, хвърчила - това са примери за нестандартните рекламни материали, с които министерствата промотират европейски проекти.

Само преди дни министърът на образованието и науката Меглена Кунева спря подобна обществена поръчка за 2 милиона лева.

В още три ведомства открихме обществени поръчки за рекламни материали, популяризиращи европейски проекти.

В земеделското министерство текат две обществени поръчки за близо 1 милион лева.

Едната от април месец ще рекламира програмата за развитие на селските райони с 39 рекламни материала, например: 2000 антистрес топки и химикалки за смартфони, химикалки с вградена флаш памет, тефтери от екоматериали.

В регионалното министерство вече са поръчали по програма "Регионален туризъм" 200 броя рогозки, 50 бр. палатки, мини вентилатори и водоустойчиви фотоапарати. А по програма "Региони в растеж" са предвидени 200 броя хвърчила.

Стъргало с метличка за прозорец за кола, пъзел и мека хавлиена кърпа за плаж са част от рекламните материали, които е поръчало Министерството на транспорта.

От министерството отговориха писмено, че целта на поръчката е да популяризира Оперативна програма „Транспорт" сред обществеността и да повиши доверието към нея.

Обществената поръчка за половин милион изненадващо е прекратена. Оказа се, че една от некласираните фирми, която участва в конкурса, редовно печели поръчки по други министерства.

Със стрес топки, фенерчета, аудио слушалки и луксозни комплекти за вино Министерството на земеделието ще рекламира програмата за развитие на селските райони.

"Материалите ще се използват за семинари, кръгли маси, изложения, събори и други мероприятия. Перото за реклама е задължително в европроектите, а парите не могат да бъдат пренасочвани към друга структура. Материалите трябва да са работни", гласи писменият отговор на ведомството.

Наша проверка показа, че фирма "БГМАП" паралелно е спечелила две обществени поръчки в регионалното и транспортното министерство за доставка и брандиране на рекламни материали. Потърсихме ги за коментар, но никой не отговаряше на посочените телефони за връзка.