Свлачище е на път да сложи край на мащабен железопътен проект, започнат през социализма. Част от него е и най-дългият тунел на Балканите, в който едновременно могат да се движат два влака.

Годината е 1986, а строителството на високоскоростни ЖП линии - държавен приоритет. Три тунела, естакади и 120 километра релси трябва да направят по-удобно пътуването между Бургас и Варна за пътници и за товарни композиции.        

„Около 6-7 милиона долара се отпуснаха за закупуване на нова техника... На три смени работеха хората, тук кипеше живот в целия район", спомня си проектантът на ЖП тунел „Лозарево” Младен Младенов.

Близо 3-километровото съоръжение е най-дълго строеното у нас. С демокрацията проектът няколко пъти временно е замразяван, за да спре преди четири години. Изоставен, сега тунелът е превърнат в убежище на птици - гълъби, лястовици и дори прилепи.

„Някои хора казват: Трябва да се зададат някъде много товари, тогава да се прокарат комуникации. Други пък твърдят, че ако има комуникации, те товарите сами идват... Мисля, че тази линия е нужна", коментира главният проектант инж. Петко Янков.

Активизирало се от дъждовете свлачище обаче може да сложи край и на последните надежди от тук да мине влак.    

300 метра остават, за да се довърши съоръжението и още десетина километра, за да бъде пусната поне част от линията в експлоатация.

От "Железопътна инфраструктура" поясниха за bTV, че проектът за удвояване на линията Карнобат- Синдел, на стойност 200 милиона евро, се състезава за европейско финансиране по новия инвестиционен план, известен още като плана „Юнкер".

А за свлачището ще се търсят пари от бюджета на компанията.