Повече ленти за автомобили, разходка с лодка в повдигната река Перловска, както и площадки за спорт между платната на една от най-опасно замърсените с фини прахови частици зони в Европа според данни на Министерството на околната среда и водите. Това част от са акцентите на проекта за обновяване на центъра на София от бул. „Драган Цанков”. до Орлов мост.  

3D анимацията на бъдещата централна зона показва много виртуална зеленина. На място обаче се вижда, че разширяването на пространствата за автомобили няма да как да се случи без изсичането на всички големи дървета край платната.

За да се реализира проектът, трябва да бъдат изсечени всички тези стари дървета.
Снимка: btvnovinite.bg

Проектът предвижда засаждането на 150 нови дървета, но остава въпросът как ще се отрази липсата на големи и стари дървета на най-прашното място в София, докато фиданките пораснат.

Според проекта около разширените автомобилни платна ще има площадки за спорт и пълноводна река Перловска, която ще предлага разходка с лодка.

Снимка: bTV

Екзотиката на лодките от анимацията от бъдещата река Перловска рязко контрастират с миризмата на мръсна канализация, която се носи от канала. За кварталите под Витоша река Перловска и притоците са мястото, където хората изхвърлят отпадъците си. В тази река се изливат фекалните води на все по-гъсто населените квартали под планината.

За пълноводието на Перловската река допринасят стотици тръби като една в квартал „Киноцентър”. Те обогатяват реката с характерен жълтеникаво-кафяв цвят.

Обратно в центъра на София, Перловската река носи проблемите от кварталите, които нямат канализация и използват поточето като мръсен канал.

3D анимацията срещу реалността. Става ли река Перловска за разходка с лодка? Дори да се абстрахираме от лошата миризма, ще занесем бутилка в вода за лабораторна проба, за да разберем дали е безопасно там хора да прекарват свободното си време.

На моста на Перловската река пред стадион „Васил Левски”, според проекта, се предвижда трилентово кръгово кръстовище без светофар за пешеходци и велосипедисти. Как ще се пресича това натоварено и вече разширено кръстовище е един от въпросите, които се очаква да се поставят по време на общественото обсъждане за новия облик на София.

Пешеходците на кръстовището с бул. "Драган Цанков" през 2012 г. и 2015 г.

Безумна стратегия за трафика

Най-сериозната критика към проекта е, че според него трафика в центъра на София се увеличава с 50%, отбеляза архитект Борис Енев в предаването „Тази сутрин” по bTV. „Вместо да търсим стратегии, в които голямото движение да заобикаля центъра, ние го вкарваме там”, подчерта той.

Снимка: bTV

Според архитекта планираните лощадки за спорт са напълно неизползваеми. „Смислен ли е изобщо Площадът на спорта между две трилентови платна? Усилията са в създаването на нови рекреационни зони със съмнителна ефективност, и то в близост до Борисовата градина, където има много възможности за спорт”, подчерта още Борис Енев.

Той обясни също, че първото обществено обсъждане на спорния проект се е състояло при закрити врата и всъщност се е оказало затворено за граждани. „Аз не можах да вляза, защото нямах лична покана. И от медиите бяха поканени една избрана телевизия и няколко вестника”, обясни той.

Снимка: bTV

С този разговор „Тази сутрин” на bTV стартира нова рубрика „Избери твоята София”. В продължение на един месец всеки вторник в предаването ще бъдат представени проблемите, проектите и новите идеи за столицата. Всичко е в ръцете на гражданите, гласът на всеки от нас е решаващ за това как ще изглежда София и как ще се променя обликът ѝ на европейска столица! Очакваме вашите въпроси, коментари и сигнали по темата!

Трафикът – стратегическият проблем на София

Ако се разширят платната на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви”, само ще се увеличи трафикът, но задръстванията ще останат. „Основният стратегически проблем е да свалим софиянци от колите. С подобен проект ги караме да пътуват повече с автомобили”, коментира в ефира на bTV бившият столичен кмет Александър Каракачанов.

Според друг бивш кмет – Стефан Софиянски, в колите се возят хора и затова и техните нужди от бърз трафик трябва да бъдат разгледани. „Важно е покрай Перловската река да има бърз трафик по тангентата към НДК. Деликатно трябва да се намери решение на конфликта със зелените площи. Ние не успяхме да намерим решение за платно над Перловската река”, посочи той.

По думите на Каракачанов, проектът вече е избран и най-вероятно ще бъде одобрен, „за да се усвоят едни пари”. „Направление „Архитектура и градоустройство” е трябва да утвърди проекта, за да не изтървем 7 млн. лв.”, коментира той.

Техните мнения можете да чуете във видеото: