Седмица след издаването на електронна брошура "Сподели България", жителите на смолянското село Смилян откриха груба грешка в нея. Проектът, срещу който скочиха хората, е съвместна инициатива на Министерствата на туризма и на земеделието и храните. В него България се представя с 12 туристически дестинации за винен и кулинарен туризъм.
Оказа се обаче, че най-прочутият тукашен продукт - смилянският фасул, е приписан на съседна област.
В раздел Източни Родопи, включващ Хасково, Къдрджали и Ивайловград, откриваме кулинарния специалитет: "салата от смилянски боб". Жителите на Смилян имат няколко забележки - освен, че не е не е "боб", а "фасул"; не е от Източните Родопи, а от област Смолян.
„Особено държим на словната марка "смилянски". Ние нямаме против да се продават какви ли не продукти, всякакви, включително и фасул, но да не носи марката „смилянски”, посочва председателят на кооперацията, която е собственик на Марката Сафедин Чикуртев.
Марката "смилянски" може да се ползва само за продукти, произведени в селата по Горното поречие на река Арда. Смята се, че заради мекия климат е различен от останалите сортове, гледани у нас.
Според производителите е недопустимо държавни експерти да погазват законите, които защитават патентованата марка. „Всъщност се ограбват усилията на всички тези общности в долината на Горното течение на Арда и времето и средствата, инвестирани от тях в налагането на това наименование на пазара”, казва секретарят на читалището в Смилян Илия Годев.
За потребителите наложеното наименование означава едно – че ще получат очакваното качество.
От Министерството на земеделието и храните се оправдаха, че това е работен проект на електронната брошура. Тепърва предстояли обсъждания по места и изчистване на неточностите.