Пакет от мерки за намаляване на замърсяването на въздуха в София и за реакция при високи нива на фини прахови частици представиха от Столичната община. Активизирането на местната власт идва на фона на обвинения от граждански организации и експерти, че от „Московска” 33 не правят достатъчно, докато жителите и гостите на София са изложени на пряк риск за здравето си.

Сред мерките за борба със запрашаването са и предизвикали дискусии решения като „успокоената зона” с максимална разрешена скорост от 30 км/ч и особено чувствителния въпрос с цената на т.нар „синя зона”.

Пълната забрана за движение по централните улици и безплатният градски транспорт са оставени за краен случай.

Борба с праха

Работна група от Столичния общински съвет е гласувала т.нар нискоемисионни зони - пешеходна зона по бул. ”Витоша” в участъка от ул. ”Алабин” до бул. ”Ал. Стамболийски”; пешеходна зона по ул. „Георг Вашингтон” в участъка от ул. „Трапезица”' до ул. „Пиротска”.

Предвижда се и обособяване на „успокоена зона” с ограничение на скоростта за движение до 30 км/ч и изграждането на велоленти в карето между ул. ”Алабин”, бул. ”Хр. Ботев”, бул. ”Патриарх Евтимий”, бул. ”В. Левски”, бул. "Цар Освободител” и ул. ”Леге””.

Всички автобуси в сърцето на София ще трябва да са със сертификат Евро 6. За собствениците на товарни и строителни машини пък влизането им в центъра и Зона 1 ще е по-скъпо, ако те не са нови и не притежават Евро 5 или Евро 6. Допълнителна такса ще се плаща за работата на багери, булдозери и валяци.

Останалите мерки за по-скъпи и, при сегашното равнище на столичния бюджет, по-отдалечени във времето като доизграждане на вътрешния градски ринг около центъра и разширяване на Околовръстния път. И двата проекта от години буксуват в отчуждителни процедури. Трябва и да се доизгради Северната тангента в кв. „Левски – Г”.

Общината залага и насочване на повече автомобили към буферните паркинги, както и избор на места за нови такива (но не и строеж).

Когато отново не се диша

Общината настоява за законови промени, които да позволят по-мащабни действия при замърсяване на въздуха. При запрашаване до 100 микрограма на кубичен метър местните власти ще се задоволяват с призиви към гражданите, които пътуват с коли или се отопляват с твърдо гориво, а при подходящо време и ще се мият улиците.

Ако нивата приближат 150 микрограма буферните паркинги ще са безплатни за пожелалите да използват градски транспорт. При 200 микрограма на кубичен метър такса „синя зона” за паркиране в центъра ще скача двойно.

Т.нар „зелен билет” за градски транспорт на цена 1 лев и действие през целия ден ще се прилага само при над 200 микрограма фини прахови частици за всички градски автоматични станции на територията на общината за два последователни дни. При продължаващо замърсяване КАТ ще проверява усилено за това дали автомобилите отговарят на еконормите.

Ограничаване на движението на коли започва поетапно едва след няколко дни, а на последно място сред мерките (която от текста на презентацията излиза, че ще се приложи след цели две седмици отровен въздух) е пълна забрана за движение на МПС и напълно безплатен градски транспорт на територията на цяла София.