От екологична гледна точка най-чистият транспорт е електротранспортът, какъвто е лифтът. Според мен е много по-добре да има втори лифт, отколкото цялата върволица от коли, които много повече замърсяват околната среда. Това коментира министърът на околната среда и водите Нено Димов по повод искането за втори лифт в Банско, след като в Министерския съвет бяха обсъдени промените в концесионния договор и плана за управление на Национален парк „Пирин“.

Предвижданите промени в плана за управление реално ще дадат възможност за строителството на нови ски съоръжения, в това число писти, ски влекове, лифтове. Концесионерът пък ще трябва да плаща двойно по-висока такса и подлежи на санкции при нарушение на екозаконодателството – нещо, което до момента не беше предвидено в договора.

Концесионният договор, който действа от 2001 г., ще бъде прецизиран и актуализиран спрямо сега действащото законодателство.

Снимка: Ладислав Цветков

Промяната на концесионния договор за парка е необходима, защото когато е правен той през 2001 г., не е имало опит в сферата. Това е бил първият такъв договор, а опитът е довел до спорни текстове, каза Димов. „Концесията трябва да бъде приведена с новите изисквания“, заяви министърът.

В стария концесионен договор има санкции само от гледна точка на приходите, на Министерството на финансите, и няма санкционни режими за опазването на околната среда, което е предвидено в новите промени. Това от екологична гледна точка е изключително важно, обясни той.

„Служебното правителство, Министерството на околната среда и водите по това време, излезе с няколко противоречиви становища, които са в тежка съдебна фаза относно новия план за управление“, припомни министърът. „Старият план е изтекъл много отдавна, чисто законово трябва да бъде продължен, защото действа 10 години“, уточни той. „Трябва да се довърши процедурата по актуализация на стария план, нещо което поиска с писмо кметът на Банско. Длъжен съм да процедирам по закон“, каза още Димов.

За възможността за строителство той увери, че „става дума единствено и само за ски съоръжения и прилежащата им инфраструктура. Никакво друго строителство, абсолютно никакво друго строителство не се предвижда“.

Според вицепремиера Валери Симеонов няма вариант проблемът с километричните опашки за лифт да бъде решен чрез увеличаване на капацитета на съоръжението. „Не може да става въпрос за удължаване на работното време. Ако беше казарма, щяхме да го решим за нула време въпроса – строй се, преброй се, първа група от 6 ч., втора – от 10 ч., трета – от 12 ч. В случая става въпрос за хора, които са дошли да почиват“, заяви той.

Според Симеонов всички природозащитни организации били съгласни за втория лифт.

Снимка: Ладислав Цветков

„Ние сме „за“ да се реши максимално бързо проблемът и най-сетне някой да направи стъпка за това, защото в момента Община Банско въобще не ги е грижа за тези опашки, те само използват това нещо, за да рекетират обществеността, за да направят ново застрояване“, коментира Андрей Ковачев от Коалиция „За да остане природа в България“.

Той подчерта, че е планирано увеличение на ски зоната от 0,6% на 7% от територията на парка.

Според кмета на Банско Георги Икономов обаче за момента се мислело единствено за лифт.

„Приоритет е втората кабинка, а също така ще се изследва територията дали би могло да има още писти и още лифтове“. По думите му обаче, това ще бъде „в буферната зона, която е сега усвоената ски територия, а не извън нея“.

Промените първо ще бъдат съгласувани, а после трябва да влязат за одобрение от Министерския съвет.

Потърсихме и фирмата концесионер на ски зоната, от там ни казаха, че за момента се въздържат от коментар.