Часове преди откриването на новата отсечка на метрото в района около метростанция „Софийска Света Гора” има кал, мръсотия и очевидни дефекти. Това е спирката преди метростанцията на летището.

„Изглежда, че е на 20 години, а не ново”, коментира минувач. „Перфектна е, за българските стандарти е много добре направено. Не знам какво да ви кажа, може би защото живеем на Балканите”, допълни друг.

Екипът на bTV откри директора на столичната компания „Метрополитен” на последната спирка на метрото, тази на летището, и му показа снимките, част от които са на Гергин Симеонов от сайта „Спаси София”.

„Това са кабели за захранване на контактните релси, кабели за захранване на трасето”, коментира инж. Стоян Братоев, според когото отвън не са останали кабели, а Симеонов се е качил да снима отгоре.

„Като влязат да оправят вертикалната планировка, това трябва да се изреже, това е стиропор”. Обясни още Братоев.

„На хора, които не са забили един пирон в живота си, няма да уйдисваме. Дайте да уйдисваме на кадърните хора, на добрите специалисти, огромния труд, който е вложен от строителите, ето може да го видите”, продължи директорът на Метрополитена.

Според него козметичните ремонти тепърва ще бъдат извършвани, защото до момента времето не е позволявало.

Външният вид на новите спирки обаче може да се окаже по-леката критика към метрото. Ако се сбъднат предупрежденията на неправителствени организации, пътуването от Централна гара до летището ще бъде продължително, колкото с автомобил и то при тежко задръстване. Веселин Кирев е излислил, че то може да отнеме 56 минути. „Взехме информацията от страницата на „Метрополитен”, всяка метростанция колко време отнема до „Цариградско шосе” и направихме изчисление с трите или четирите до летището горе-долу колко време ще отнеме”, обясни Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт.

„Това са пълни глупости! Метрото има средна скорост на придвижване около 40-41 км/ч, докато на градския транспорт е 14-18 км/ч, аз с автомобил е 28-30 км/ч. Може сами да направите сметка”, контрира Стоян Братоев.

До края на годината се очаква метрото да използват 80 000 души повече, твърдят от „Метрополитен”. Затова и претенциите към качеството на строежа са големи.

„Жалко е, че трябва да се задоволяваме с толкова посредствени проекти, изпълнени по посредствен начин и с некачествени материали. Още чисто ново изглежда старо и със сигурност след година ще се нуждае от основно реновиране”, коментира в ефира на „Тази сутрин” архитект Любомир Пейчев.

„Как изглеждат метростанциите не е малък проблем. Продължава практиката на Столична община и в частност на компанията „Метрополитен” с европейски средства да се правят изключително неевропейски проекти като естетика. С парите на европейските данъкоплатци естетиката на градската среда в София се дърпа назад”, заяви арх. Георги Кътов от Група „Град”.

„Каквито и дефекти да е имало, са били боядисани отгоре. Факт е, че усетът към детайла, който гражданите виждат първо, го няма. Хвърлена е една боя върху бетон, който не е добре направен. Хората питат как, ако не могат да направят една замазка и едни плочки, може да се разчита на сигурност на другите конструкции?”, обясни Гергин Борисов от сайта „Спаси София”.