Холандски експерти: Колите в София са на повърхността, а хората – под земята
Урбанисти предлагат варианти за това столицата да стане по-удобна за колоездачите
  • Последни
  • Най-четени

Коментари: 0
  • 15
    0
Холандски урбанисти в София
Снимка: bTV

От велосипеда си преди година посланикът на Нидерландия Том ван Оорсхот отправи толкова сериозно дипломатическо послание, като това че Нидерландия няма намерение да допусне България в Шенген заради недоверието в съдебната ни система.

Година по-късно той доведе в столицата ни признати холандски урбанисти и ги срещна с експерти от Столична община. След лекцията си Роб ван дер Биджл и Мориц Казрдозо  заедно с екипа ни се съгласяват за кратка разходка из София – за да ни разкажат какво биха променили в ключовите места в нашата столица, ако те решаваха. 

bTV Репортерите: Град за автомобили

Стигаме до велоалеята на Орлов мост. „Това, което виждаме тук днес е че колите са на повърхността, а велосипедистите и пешеходците за в подлези. Моето виждане е, че трябва да е точно обратното или поне да има гарантирано  безпрепятствено, непрекъснато преминаване на пешеходци и велосипедисти”, коментира Ван дер Биджл.

Кардозо би реорганизирал кръстовището с безконфликтно преминаване по коритото на реката: „Ако това е възможно, бих направил много полегата рампа, по която е лесно да се кара и при спускане и при изкачване, и така ще направя велосипеден път, който минава до реката. Това ще е атрактивен, забавен маршрут, който ще привлича хора”.

Холандците предлагат на първо време велосипедистите да имат достъп до пътя, защото велоалеята е „безкрайно неудобна”.

Холандски урбанисти в София
Снимка: bTV

Какво е необходимо, за да се развива велосипедния транспорт? Според урбанистите на първо място трябва този метод на придвижване да е безопасен, а на второ – атрактивен. Това няма как да стане, когато трябва да носиш колелото си по стълби.

„Колите тук имат приоритет, почти буквално над всички. Ние не сме срещу колите, ние сме срещу пренебрегването на хората, които използват други средства за придвижване”, коментира Роб Ван дер Биджл. Според него на кръстовищата трябва да има тунели за колите, а не подлези за хората.

Новата велоалея в Студентски град се използва най-често за паркиране на автомобилиВелосипедисти се оплакват, че трасето е опасно и карането по него може да доведе до инцидент

Разходката ни с холандските урбанисти стига до скоро ремонтирания бул. „Витоша”. Те смятат, че той е пример за несправедливо разпределение на пространството – този път заради велоалеята на тротоара, която създава дискомфорт на пешеходците.

Може ли инфраструктурата да промени културата? Как да накараме хората да слязат от колите си? Холандците имат отговор: „Ако вниманието на хората по-често се насочва към проблемите на замърсяването, климатичните промени и влиянието на това върху здравето им, да, това ще промени и мисленето им.  Всички искат да са здрави.  Това е по-важно за всеки един човек от това да се придвижва с кола в града”. 

  • 15
    0
Още по темата
0 Коментара
  • Най-старите отгоре
  • Най-новите отгоре