Най-голямата превозваческа фирма в Пловдив и региона излиза днес на протест заради безсилието на държавните институции да наложат ефективни санкции на незаконните превозвачи. Всяка седмица нарушителите са снимани със скрити камери, но резултатът е почти нулев.

Иванка Ганчева е зам.-управител на превозваческа фирма, която притежава трите автогари в Пловдив и държи 80% от извънградските автобусни линии. Ежедневно фирмата търпи огромни загуби от нелоялната конкуренция на нелегалните превозвачи.

„Според нас минимум 20-25% от пътниците, които би следвало да се водят в автобусите, се взимат от нерегламентирани превози”, казва тя.

Всяка седмица от превозваческата компания организират „скрити камери" на нерегламентираните таксита, микробуси и леки автомобили. „Това са кадри от 9 януари, сутринта, около 7 часа. Ето - вижда се въпросният автомобил. Спира на едната спирка в Куклен, вижда се как хората пристигат, качват се. По принцип нямат право да качват пътници от автобусна спирка, тя е само за автобусите”, допълва Ганчева.

На 9 януари е заснето такси по линията Куклен-Пловдив. Таксиметровите шофьори не включват броячите и не издават касови бележки. Тарифата за превоз до Пловдив е на цената на автобусния билет. „Те с това се оправдават - или са роднини, или са братовчеди. Или той като види контролен орган си пуска касовия апарат. Той в момента, в който си пусне касовия апарат, все едно са го извикали и си е такси”, казва още Ганчева.

Няколко дни по-рано камерите са заснели микробуси и автомобили по линиите за Маноле и Карлово. Обикновено нарушителите минават пет минути преди появата на редовния автобус на спирката. „За Маноле пътуват микробуси, които не са нито таксиметрови превози, нито други. Просто обикновени автомобили, които по същия начин си качват хората. Друга стоянка за Маноле е на колелото на панаира. Там също имаме снимки и сме изпратили”.

На кадрите ясно се виждат регистрационните номера на нарушителите. Въпреки това, те остават ненаказани. „Ние ежемесечно пускаме сигнали и до ДАИ, до министерството на транспорта. Подаваме и видеоматериали, и снимкови материали. Посочваме къде точно се качват пътниците, къде точно слизат. Имаме номерата на автомобилите - имайте предвид, че те са едни и същи с години”.

Превозвачите настояват за съвместни ежеседмични хайки на МВР, автомобилната инспекция и икономическа полиция. Това е и една от основните причини да излязат на протест. От бранша настояват и за допълнителни компенсации на загубите, свързани с превоза на пътници, ползващи намаления.