Министерството на околната среда и водите предлага нови по-високи екотакси за по-старите автомобили.

Най-голямо увеличение на таксата е предвидено за автомобилите над 10 години – до 310 лв.

Увеличение има и за колите на възраст между 5 и 10 години. А за новите коли е планирано намаляване на таксата.

Такса вече ще има и за тежкотоварните превозни средства.

За най-новите камиони тя ще бъде 938 лева. Колкото е по-стар е камионът, толкова по-висока ще е таксата. Ако е над 10 години, тя ще е над 2300 лв.

Георги Клинчев си купува 15 годишен автомобил за 4000 лв. И да се въведе по-високата екотакса, тя няма да го мотивира да купи по-нова кола,  защото не може да си  я позволи. „Ще си караме старите коли. Знаем, че си цапаме въздуха, но нямаме възможност за по-нова кола”, признава той.

Вносителите на употребявани автомобили казват, че промените няма да доведат до по-чист въздух, каквито са мотивите на екоминистерството.

„Реална промяна може да настъпи само когато се промени данъчната политика, защото не може един автомобил над 20 години да плаща 20 лева данък, докато автомобил на възраст между 5 и 10 години да плаща 10 пъти по-скъп данък”, каза Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили.

Разговорите за промени в данъците на по-старите коли вече са започнали между финансовото и екоминистерството. „Те са на ниво работна група в начална фаза, защото все пак знаете, че това е доста чувствителен проблем”, заяви министърът на околната среда и водите Нено Димов.

За първи път продуктова такса ще се плаща и за тежкотоварните камиони. Според превозвачите новата такса ще намали тяхната конкурентоспособност.

„Увеличава се цената на „Гражданската отговорност”, увеличава се цената на горивото, увеличават се заплатите на шофьорите и това е поредният разход, така че няма начин да не даде отражение и този разход към цената на крайната услуга”, коментира Георги Цанов от Съюза на международните превозвачи.

А дали разходът ще се отрази и на цените на стоките, които те возят, все още не е ясно.